Annons:

Premium

Så får du in ditt pressmeddelande i Travel News

Analys: Det bästa vore om Wilhelmina Skogh kunde återuppstå.

Idag måndag har jag varit chefredaktör på Travel News i fem veckor. Alla arbetsdagar börjar på samma sätt. Varje morgon senast klockan sju öppnar jag datorn och börjar leta efter bra nyheter till dagens nyhetsbrev. Jag kollar de stora affärstidningarna i Sverige och läser internationell branschpress. Mitt mål är i första hand att få med de viktigaste nyhetshändelserna i flyg- och hotellbranschen under natten. Självfallet kollar jag min mejl flera gånger om dagen. Jag läser alla pressmeddelande som skickas till mig och Travel News.

Är det en bra nyhet ska den ut på nätet omedelbart. Är det ljummet sparar jag mejlet till morgonen och har det inte hänt något intressant under natten kollar jag mejlen ännu en gång. Något som gör mig mycket irriterad på morgonen är allt skryt. Jag förstår att pressnissarnas kunder tycker att deras företag är världens bästa. Men när jag ska klippa och klistra ihop en notis är allt skryt i pressmeddelandet ungefär lika upphetsande som mjäll på axlarna. Det ska bara bort. Faktum är att ju torrare och tristare texten i ett pressmeddelande är desto lättare är det att se vad som är själva grejen.

Det bästa sättet att komma med i Travel News är att använda ordet miljon. För att vara tydlig. Liseberg bygger en ny karusell = helt ointressant. Liseberg bygger en ny karusell för 300 miljoner = sjukt intressant. Ordet miljard är förstås ännu bättre, men jag förstår att alla bolag vi på Travel News bevakar inte omsätter så mycket. Får du inte ordet miljon så är är alla andra siffror också intressanta. Ordet “procent” är inte alls lika bra som “en miljon”, men det kan funka. Hellre en benchmark för mycket än en för lite.

Ett annat bra knep är att hänga upp nyheten på en person. Förra veckan skrev jag om att hotell Nobis renoverat sin källare och skapat 40 nya platser längst in i matsalen. Det är ingen stor grej, men det visade sig att hotellet nyligen fick en ny vd och hen gjorde sig bra på bild och i spalten ”På nytt jobb”. Att det ska vara bild på alla personer som är med i pressmeddelande är också självklart tycker jag, men det anser inte alla som mejlar mig.

En annan grej som irriterar mig är pressnissar som mejlar ut något klockan sju på morgonen, men har på sitt autoreply när jag mejlar och ställer en fråga. Det är faktiskt en smula provocerande och då blir det lätt en sur rubrik. Får jag svar innan 8:30 är det mycket goda chanser att komma med i dagens nyhetsbrev. Det är inte bara journalister som vill ha unika citat. Fåfänga är och förblir människans innersta drivkraft.

Ska någon uttala sig i ett pressmeddelande så är vd:n förstås finast och bäst. Kvinnor som säger något intressant är alltid mer spännande än en slips till. Det bästa för mig vore förstås om Wilhelmina Skogh kunde återuppstå. Vet du inte vem denna banbrytande kvinna är. Läs på här så hörs vi i gryningen.