I två tidigare artiklar har jag tagit upp tåget och flyget i min politiska analys av reseindustrin inför Almedalen. Flyget och tåget är två av de viktigaste krafterna för att reseindustrin i Sverige ska utvecklas och växa.
Nu tänkte jag sätta mig i helikoptern och se vad branschen kan göra tillsammans för att öka reseindustrins del av BNP i Sverige.
Idag är denna siffra strax över två procent, alltså ungefär hälften av vad den är på Island. Sverige är ingen solklar turistdestination och vi har missat några självklara tåg som våra grannländer har åkt i väg på. Jag tänker speciellt på att norra Finland har tagit positionen att “här bor tomten“. Jag menar, jag har alltid trott att tomten bodde i USA, eftersom det är därifrån Coca–Cola kommer. Men det visade sig att jag hade fel. Tomten bor i Finland. Det vet “alla” turister i Dubai, Japan och England. Varför? Jo, för att någon i Finlands turistindustri bestämde sig för detta och förde ut budskapet.
I Norge har man varit lika duktig på att föra ut budskapet att här bor norrskenet. Detta har blivit en egen genre och lockar turister till Norge från hela världen. Få i världen vet att chansen att se norrsken i Sverige är minst lika stor som i Norge. Det går tyvärr inte att garantera detta, men det är det ingen som berättar.
Vad har då Sverige gjort på samma område? Alltså att hitta en äkta eller falsk USP. Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak. Vi har världens vackraste huvudstad och världens mest slutna skärgård. Den låga kronan är självfallet ett utmärkt sätt att locka hit turister, men jag tror att detta är en övergående trend. Förr eller senare kommer världen att upptäcka att Magdalena Andersson gör ett bra jobb och då kommer kronan att komma tillbaka till fornstora dagar.
Vad jag efterlyser är större samling av alla dem som på riktigt är besöksnäringen. Idag har svaret på denna fråga landat i Visitas knä. De säger sig företräda besöksindustrin och uttalar sig ofta i denna fråga. Men det är fel. Besöksnäringen är större än landets krogar och hotell. De viktiga, men ändå bara en av många pusselbitar i det stora spelet.
Visita är en arbetsgivarorganisation vars främsta syfte är att göra livet lättare för ägarna av hotell, kaféer och krogar. En ytterst liten del av det som är besöksnäringen. De sysselsätter många, men de är inte motorn i bilen, de är snarare avgassystemet. För att de senare ska fungera krävs tåg, bussar och flygplan. Här snackar vi turistindustrins bensin eller mer politiskt uttryckt solenergi. Dessa tre grenar av samma träd slåss idag mot varandra och det är kontraproduktivt om vi ska öka turistströmmarna i och till vårt land.
Ett bra exempel på hur vi borde göra finns i Portugal. Där har man lyckats öka antalet turister från fem miljoner till tio miljoner. På bara några år. Den avgörande nyckeln är att man lät lågprisflygbolagen landa gratis. De gjorde att Ryanair och Easyjet öppnade en massa nya linjer till Portugal och turisterna välde in. Först kom det bara budget-turister med ryggsäckar, men när deras Instagram-bilder började spridas över världen kom även Eurobonus-kunderna och sedan dessa blomstrar landets ekonomi. Glöm inte bort att Portugal var nästan lika långt nere i skiten som Grekland, men istället för att följa EU:s ekonomiska direktiv satsade man på turism.
Tyvärr tror jag inte att vi får en bred samling i Sverige för turism för vårt land behöver inte detta. Vår ekonomi är till skillnad från Portugals för några år sedan god och sysselsättningsnivån är den högsta i EU. Det är först under galgen som ett land brukar gripa efter radikala halmstrån. Följaktligen är min bild av reseindustrin i helikoptern ganska ointressant och därför stannar jag här.
7 kommentarer