Annons:

Ris och ros för ”nya” TUR – och alla fick inte komma in

Det ”nya” TUR med ett radikalt förändrad upplägg för branschdagen som ägde rum torsdagen får både ris och ros av branschen.

 

Nyfikenheten var stor inför fackdagen på TUR. Förutom att fackdelen komprimerats från 1,5 dag till 1 så hade TUR fokuserat på tre nischade målgrupper: den svenska besöksnäringen som samlades till en besöksnäringskongress, som tjuvstartade redan på onsdagen. Affärsresesegmentet hade en seminarie- och speeddejtingdag, Business Travel & Meetings Forum. Mässdelen Scandinavian International Travel Meet, som vänder sig till outgoingmarknaden med utställarländer och utländska reseföretag som möter svenska köpare, i form av resebyråer och arrangörer, samlades i två mässhallar på övre våningen och bestod av små standardiserade montrar med fokus på förbokade möten.

Reaktionerna var mycket blandade, framför allt när det gäller SITM. Travel News fick vitt skilda synpunkter, både från utställare och besökare.

–        Det har fungerat jättebra. Jag hade förbokat möten för hela dagen, jag har knappt hunnit fika eller äta. Jag har träffat redan befintliga samarbetspartners, men också nya resebyråer som jag inte haft kontakt med förut. Och jag har kunnat göra det till en lagom kostnad, mycket billigare än en traditionell monter, sade Christine Engen, Nordenchef för Trinidad-Tobagos turistbyrå.

Unlimited Travel Group hade en monter för att marknadsföra sitt nya produktionsbolag mot branschen.

–        Vi har tidigare inte vänt oss mot B2B-segmentet, men för oss fungerade det nya konceptet väldigt bra. Vi har haft många givande möten, sade vd Richard Durlow.

Reseguiden har i många år haft stora montrar på TUR. Produktchef Tony Ryttersson menar att TUR tänkt rätt.

–        En kompakt mässa med relevanta möten är rätt väg. Problemet i år har varit att många inte förstått det nya konceptet. Det har varit turistbyråer som ställer ut på konsumentdagarna och trott att de därmed automatiskt är med på branschdagen, och så kommer de hit och kommer inte för att de inte har någon monter, sade Ryttersson.

Kritik mot bristande kommunikation från TUR:s sida om vad det nya konceptet för SITM innebär var den vanligaste och tydligaste kritiken som framfördes. Det fanns ett flertal exempel på trogna fackdagsbesökare, exempelvis representanter för hotellbolag, som rest till Göteborg i tron att det bara var att lösa biljett på plats på som vanligt. Men fick veta att de inte var välkomna in på SITM eftersom de är leverantörer och inte köpare. Enda sättet att som leverantör komma in på mässan är att vara utställare. Eftersom de två mässhallarna var slutsålda ett par veckor före mässan var inte detta möjligt. Många höll därför möten i Gothia Towers lokaler och restauranger.

TUR har ju närmare mässan kommit insett att det varit svårare än väntat att få ut budskapet om de stora förändringarna på fackdelen.

–        Jag har säkert haft mejl och samtal från 500 personer, där jag fått förklara förändringarna och varför vi genomfört dem, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR.

Det har också funnits en uppenbar tidsbrist i mässans arbete fram till TUR för att få allt nytt på plats. Det dröjde väldigt länge innan utställarlistan blev offentlig, vilket i sin tur lett till att besökares/köpare också avvaktat att anmäla sig, eftersom man inte vetat om det funnits utställare på plats som de velat ha möten med.

Så sent som två veckor före mässan var knappt 100 köpare anmälda till SITM. Men dagarna före fackdagen hade antalet anmälda besökare/köpare ökat till 670. När TN träffade Farhad Kakavand på mässgolvet under torsdagen bedömde han att antalet besökare och utställare uppgick till cirka 1 200 personer. Fokuset på möten hade slagit igenom ordentligt.

–        De har bokat tre gånger så många möten genom vår matchmakingtjänst än vad alla branschbesökare förra året gjorde, trots att besökarantalet är betydligt lägre i år till följd av vårt medvetna val att nischa mässan.

Abstinensen av en mässa med mingel på mässgolvet, där man spontant träffar nya och gamla branschkontakter, var dock påtaglig. Flera resebyråchefer TN träffade saknade representanter från de större flygbolagen. De hade valt att inte vara utställare på SITM och släpptes inte in som besökare/köpare. Exempelvis SAS var bara representerat på affärsreseforumet som hölls exklusivt för travel managers och affärsreseleverantörer.

–        Tyvärr kändes inte mässan integrerande utan intresse för att relationer ger affärer, sade en researrangörschef.

De deltagare från Business Travel & Meetings Forum TN talade med verkade nöjda. Affärsreseforumet verkar ha funnit sin form lättare än SITM. Speeddejtingen där TM:ar matchades ihop med leverantörer för 7 minuter långa möten verkar ha varit en succé, trots att listan över möten inte skickades ut förrän sent kvällen innan.

Besöksnäringskongressen samlade 120 nyckelpersoner på onsdagen. På torsdagen pågick programmet hela dagen i Kongresshallen med 400 personer.

Några exakta deltagarsiffror hade dock inte offentliggjorts på fredag eftermiddag.

Läs mer om TUR på Travel News-bloggen.

 

 

 

Kommentarer är stängda.