”En tredjedel av de svenska resenärer vill resa till en plats med en helt annan kultur och annat språk eller utforska mindre kända städer med dolda pärlor”
Trots den instabiliteten i världen säger över hälften av de svenska resenärerna (60 procent) att resor alltid är värda besväret. Om 2022 handlade om resandets återkomst kommer 2023 att handla om kreativt nytänkande kring resor under en kaotisk tid. Det är slutsatser i
Booking.com undersökning med mer än 24 000 resenärer i 32 länder.
Här är resetrenderna enligt dem inför 2023:
- Tillbaka till naturen – men inte utan täckning
Stugor i skogen, matlagning över öppen eld – 2023 ska vi ut i naturen. Över en tredjedel (37 procent) av de svenska resenärerna vill ha enklare reseupplevelser i naturen. Semestrar där de kan fly undan, koppla av och med minimala förnödenheter. Vi vill också lära oss överlevnadskunskap, hitta rent vatten, tända en brasa, eller hitta mat i naturen. Fast 35 procent kan bara tänka sig en naturresa om de kan bo på ett lyxigare boende. Och hälften av svenskarna kräver telefon- och internetuppkoppling på resmålet.
- VR-resenärer
Nästan en tredjedel (29 procent) av de svenska resenärer säger att de kommer att använda sig av virtuell verklighet för att få inspiration till resor. Vi blir modigare i valet av verkliga resor efter att ha besökt resmålen virtuellt. 33 procent av de svenska resenärerna är mer benägna att resa till platser som de tidigare inte skulle ha övervägt, efter att ha upplevt dem i virtuellt.
- Utanför trygghetszonen
Vi är redo att fördjupa oss i andra kulturer och nya upplevelser. En tredjedel (33 procent) av de svenska resenärer vill resa till en plats med en helt annan kultur och annat språk eller utforska mindre kända städer med dolda pärlor. Två tredjedelar av svenska resenärer ser fram emot att uppleva resor ”utanför trygghetszonen”.
- Nostalgiresor
I tider med instabilitet vill många ha reseupplevelser som påminner dem om den gamla goda tiden. För 88 procent av svenska resenärer är nostalgiresor, högst upp på önskelistan för 2023. Till exempel genom att besöka sevärdheter från retrofilmer eller välja resmål för familjen som var populära när föräldrarna själva var unga.
- Resor för inre frid och njutning
Resor för uppnå inre frid som meditations- och mindfulnessresor medan fler än var tredje svensk resenär siktar på att hitta lugn och ro på en tyst retreat. Och 30 procent av de svenska resenärerna vill uppleva något utöver det vanliga på nästa wellness-resa.
- Från vardagsrutiner till äventyr med jobbet
Workcation? Nja, en betydande andel svenska resenärer (61 procent) vill att resorna ska vara strikt jobbfria under 2023. Jobbresor är däremot tillbaka under 2023. 36 procent av svenskarna i undersökningen ser fram emot att deras arbetsgivare planerar en jobbresa för att sammanföra människor, och gärna de pengar som sparats på omställningen till distans- eller hybridarbete på konferenser eller jobbresor.
- Spara för att slösa
Trots den ekonomiska osäkerheten kommer vi fortsätta prioritera resor under 2023. 40 procent av de svenska resenärerna säger att de fortfarande kommer prioritera att investera i en semester. Men mer än sex av tio resenärer vill ha mer valuta för pengarna under sina resor.
Det gör de bland annat genom att överväga resmål under lågsäsong. Majoriteten (57 procent) kommer att planera sina tidigare för att få bättre pris. Det blir längre semestrar i stället för flera kortare resor.
Nio resetrender enligt Visit Sweden:
- Säkra resor – i en osäker och föränderlig värld fortsätter människor värdera trygghet och säkerhet högt.
- Ta igen förlorad tid – efter pandemin finns ett stort behov av att ta igen förlorade semesterresor och att umgås med nära och kära.
- Friskvårdsturism – mer hälsa, både fysisk och psykisk. Till exempel veganism, mindfulness, sömnträning och skogsbad är uttryck av denna trend.
- Sinnena stimuleras – Två år av pandemi har lett till en extra stark längtan att stimulera alla sinnena; ljus, ljud, doft, känsel. Något som väl upplevs i naturen. Vi vill känna oss levande igen och i ett sammanhang.
- Det nya och autentiska – efterfrågan ökar på unika, nya upplevelser och platser, med mer kontakt med den lokala kulturen.
- Digitalisering – i och med pandemin har vi fått en större erfarenhet av hybridevent med en kombination av digital och ”verklig” upplevelse. Våra möjligheter att förstärka och marknadsföra via digitala kanaler har ökat.
- Optimerad upplevelse – digitaliseringen har också lett till högre förväntningar på att ”allt fungerar” friktionsfritt.
- Maximalt tidsutnyttjande – trenden har funnits länge men efter pandemin vill man få ut det mesta av sin tid. Det visar sig till exempel i att man reser och arbetar samtidigt, att man vill kunna individanpassa sina upplevelser, i mikroresor och miniäventyr.
- En bättre värld – ingen ny trend utan den har pågått länge men fått ytterligare en skjuts av pandemin. Dessutom helt nödvändigt, det tycker i alla fall konsumenterna och våra resenärer.
Visit Swedens trendrapport finns i sin helhet här.