Busshållplatsen på Arlanda ska flyttas, vart och varför?
Swedavia har meddelat att eftersom flygplatsen ska byggas om behöver man se över hur man ska ha trafiken med avseende hämta/lämna resenärer.
Ni är kritiska, berätta?
Efter en inledande dialog med Swedavia där vi och våra företag diskuterade olika alternativ meddelade Swedavia vid ett informationsmöte för bussbranschens aktörer i mitten av september att från och med mitten av december så ska all bussangöring flyttas från terminal 5 till terminal 4.
Den lösningen är mycket sämre än de förslag som var uppe till diskussion. Det gäller inte bara att resenärerna tvingas till långa gångavstånd. De planerade hållplatserna är också alltför trånga. Swedavia hänvisar till “säkerhetsskäl” som motivering till flytten. Sveriges Bussföretag har bett att få veta vilka dessa säkerhetsskäl är, men Swedavia har inte velat förklara dem. Vi har heller inte fått något som helst underlag till beslutet.
Tidsaspekten är ett annat bekymmer. Vi har i svar fått beskedet att denna så kallade tillfälliga lösning kan vara från ett par år upp till 10 år. Vi menar att det inte är en tillfällig lösning då!
Vi bedömer att konsekvenserna för busstrafiken till och från Arlanda blir allvarliga, både på kort och lång sikt.
Resenärerna kommer att välja bort bussen. På längre sikt undergräver Arlanda sitt uppdrag att utvecklas till en hållbar flygplats. Busstrafiken till Arlanda är ju nästan uteslutande fossilfri idag. Med den här åtgärden sätter Arlanda krokben för sig själv.
Från terminal från 5 till 4. Hur lång tid tar det att gå dit?
Jag provgick själv förra veckan, men lätt bagage, och då tog det 12,5 minuter. Och jag är en hyfsat vältränad person utan funktionshinder. Dessutom förstår jag skyltar både på svenska och engelska, vilket inte alla gör.
Taxibilarna får vara kvar utanför femman. Är ni avundsjuka?
Alla transportslag behövs. Vi menar att det hade gått att få ihop möjligheter för att transportslag, men då hade det så klart inneburit minskad tillgänglighet för alla transportslag. Vi har också framfört att vi från busstrafiken är beredda att betala för oss, om det nu är den ekonomiska delen Swedavia sneglar på.
Hur skulle man göra istället?
Vi vill gärna utveckla något av de tidigare förslagen som fanns, och vi har företrädare bland våra medlemsföretag som gärna bistår Swedavia i trafikplaneringsarbetet. Det finns stor kompetens och kunskap om detta bland våra medlemsföretag.
Vad säger Swedavia?
Utöver det jag redogjort för har vi inte fått några reaktioner i dagsläget. Jag vet dock att en inbjudan gått ut till våra medlemsföretag om ett nytt informationsmöte i närtid.
10 kommentarer