Annons:

Resenären kan själv

Chartern har tappat mark, konferensresorna har rasat och nätet har tagit makten över bokningarna. Det är tre viktiga trender det senaste decenniet, enligt Travel News Resebarometer.

Reguljärflyget har det senaste decenniet passerat charterflyget som vanligaste sättet att resa för privatpersoner. Samtidigt har affärsresandet minskat kraftigt, inte minst för konferens- och incentiveresorna. Det visar Travel News resebarometer.
En typisk svensk utlandsresenär är inte längre charterturist, utan komponerar resan själv med reguljärflyg och hotell som bokas på nätet. 55 procent av alla utlandssemestrar görs i dag med reguljärflyg, medan chartern står för mindre än en tredjedel – 30 procent.
– Charterbolagen är bra på att marknadsföra sig. Men bilden av att allt fler svenskar väljer charter är falsk. Spanien förblir vårt största turistland, men till spanska fastlandet finns det inte ens charterresor längre. I dag tar sig svenskarna till Malaga, Alicante och Barcelona med lågprisflyg, säger Hans Remvig som är ansvarig för Rese- och Turistdatabasen, som gjort Resebarometern i samarbete med Travel News och tidningen Vagabond.
Privatresandet har ökat ända sedan andra världskriget. Senaste decenniet var ökningen 25 procent och i fjol 12 procent (i undersökningen inkluderas bara resor med övernattning). Svenskarnas favoritsemesterland förblir Spanien (bortsett från Norden och Baltikum, som inte ingår i privatreseundersökningen) som ökade med sju procent i fjol. 1,2 miljoner svenska resenärer besökte spanska fastlandet, Mallorca med grann-öar och Kanarieöarna. Tittar man på de stora turistländerna som går framåt mest hamnar Turkiet i topp (+67 procent), följt av Cypern (+61 procent), Egypten (+41 procent) och Tyskland (+38 procent).
Turkiet har varit på frammarsch länge. I dag gör svenskarna nästan en halv miljon semesterresor dit och landet har lyckats etablera sig som en bred Medelhavsdestination, bland annat genom att höja kvaliteten på hotellanläggningar.
Cypern är en annan reseraket – mycket tack vare att ön i fjol fick lågprisflyg från Sverige.
– Nya direktlinjer har stor betydelse för resandet till en destination. En annan sak som påverkar resandet mer än all reklam är valutakurserna. När euron och dollarn blir billigare för oss, ja då ökar resandet.
Framtiden?
– Jag tror att Storbritannien kommer att locka fler tack vare vårens kungliga bröllop och nästa års OS. Sedan tror jag på Östafrika, dit chartern återvänder i höst. Charterresandet blir ett slags stämpel på att området är säkert och det leder till att fler också reser dit på egen hand, säger Hans Remvig.
Medan privatresandet ökat kraftigt sedan 2002 har affärsresandet fallit med 24 procent.
– Företagen håller hårdare i pengarna och hittar andra sätt att mötas. Detta har också bidragit till den kraftiga nedgången i konferens- och incentiveresandet, säger Hans Remvig.
I fjol fick dock de flesta stora affärsländer besök av fler svenska affärsresenärer än året innan och totalt gick affärsresandet utomlands upp 23 procent – detta trots en återhållande effekt från lågkonjunkturen och askmolnet. Bland de stora affärsreseländerna utmärkte sig Danmark (+187 procent), Frankrike (+141 procent) och Italien (+88 procent). Fortfarande är dock Tyskland (+49 procent) största affärslandet före Norge och Finland. Största skillnaden sedan 2002 är dock bokningsbeteendet, där internet inte oväntat har vunnit mark på bekostnad av bokning via telefon/fax och över disk hos resebyråer.  Det senaste decenniet har internetbokningarna ökat med 184 procent, medan bokningarna via telefon/fax minskat med 61 procent och över disk på resebyrå med 37 procent.
Karin Starkman Ahlstedt och Per J Andersson

Kommentarer är stängda.