Annons:

”Resebyråer brister i sin kommunikation”

När man bokar resor genom resebyråer kan det verka oklart vem som bär ansvaret vid inställda flyg. Det menar Konsumentverket, som under coronakrisen upptäckt brister i resesajternas informationsförmedling. – Många konsumenter bollas runt mellan flygbolag och resebyråer, det är oacceptabelt, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket till Dagens Nyheter.

Ett av de resebolag som KOV under året fått in mest anmälningar mot är Svenska resegruppen/Etraveli, som bland annat äger resesajten Supersavertravel. Fram till den 1 september hade KOV mottagit 133 anmälningar mot företaget. Under samma period hade konkurrenterna Ticket och Travellink 60 respektive 66 anmälningar mot sig.

Enligt Claes Tellman, kommunikationschef på Svenska Resegruppen, har de under året haft kontakt med Konsumentverket.

– Vi har en bra och kontinuerlig dialog med Konsumentverket. Vi har nyligen haft möte med dem om ärendet och vi kom gemensamt överens om att de skall återkomma med konkreta punkter gällande det de vill att vi skall förbättra, skriver Claes Tellman i ett mejl till Dagens Nyheter.

2 kommentarer

  1. Missnöjd e-kund: När det gäller Svenska Resegruppen med bla Supersaver Travel kan jag som kund bara bekräfta deras urusla kundsupport. Krångligt och svårt att nå dom och i bästa fall svarar dom men det händer inte ofta. Använd andra sajter. Gynna inte denna företagsgrupp. Riktiga skojare 😡
  2. Poppy: Jobbar på flygbolag. Varje dag har man många resenärer som inte har en aning om var de bokat sin resa!! Vilken resebyrå har du bokat på? Vet inte- på nätet är ofta svaret. Många kunder kommer också helt ovetande om att deras resa är ändrad- antingen är PNR ohanterad av resebyrå/flygbolag eller så har kunden missat/struntat i det eventuella mail/sms som gått ut. Ser en försämring i hantering av schedule changes men det har väl sina naturliga orsaker, mindre personal & massor av ändringar pga Corona. Det märks att resebranschen är under press och inget är sig likt.