Sportlovsveckorna, som tar plats under vecka 7 till vecka 10, spenderas vanligtvis i skidbacken för många svenskar. Sportlovsveckorna 2020 var minst sagt speciella, då Corona spreds över världen och tvingade många resenärer att snabbt ställa om och ställa in. Ändå kom många iväg på sportlovsresor, jämfört med 2021. Resandet under sportlovsveckorna i år minskade med hela 59 procent 2021 jämfört med samma period 2020.
– När Revolut lanserades 2015 var vår största fördel att användare kunde skicka, växla och ta ut pengar utan dolda avgifter och till bättre villkor än hos traditionella banker. Sedan dess har vi lanserat en uppsjö smarta funktioner för dagligt användande, men många drar nytta av fördelarna som det innebär att använda Revolut utomlands. Därför har vi mycket data över hur våra användare spenderar på resande fot. Inte helt oväntat ser vi att många har valt att stanna hemma under sportlovet det här året. Det syns både på hotellbokningar och på spendering i alperna, säger Linnéa Tunhage, Nordisk PR ansvarig på Revolut.
Millennials, i åldern 25-34, spenderade 53 procent mindre på resor under sportlovet än vad de gjorde förra året. Generation Z, i åldern 18-24 spenderade 33 procent mindre än förra året. Den största minskningen syntes i åldersgruppen 55-64 som spenderade hela 71 procent mindre än förra året. Även gruppen 45-54 stannade hemma i stor utsträckning och spenderade 68 procent mindre än förra året.
Resandet till de vanligtvis välbesökta alperna minskade drastiskt. Svenskarnas spendering i Österrike minskade med 80 procent. Spenderingen i Frankrike gick ner med 66 procent och spenderingen i Italien minskade med 79 procent.
Jämförelsen är gjord mellan den 7 februari till 8 mars 2020, och 12 februari till 14 mars 2021 och baseras på aktiviteten från Revoluts 150 000 svenska användare.
Spendering på resor och hotell under sportlovet 2021 jämfört med 2020
Resor: -59%
Hotell: -45%
Spendering på sportlovsresor 2021 jämfört med 2020
Åldersgrupp 18-24: – 33%
Åldersgrupp 25-34: – 53%
Åldersgrupp 35-44: – 62%
Åldersgrupp 45-54: – 68%
Åldersgrupp 55-64: – 71%
Svenskarnas spendering i alperna 2021 jämfört med 2020
Österrike: -80%
Frankrike: – 66%
Italien: -79%