Från januari till och med oktober registrerades nära 13,9 miljoner övernattningar från utlandet på bland annat hotell och campingplatser i hela Sverige. Det är 1,2 miljoner, eller 10 procent, fler övernattningar jämfört med samma period 2014. Det visar statistik från SCB och Tillväxtverket, skriver Visit Sweden i ett pressmeddelande.
– En orsak till den starka tillväxten är att destinationer i Sverige blivit mer intressanta för utländska målgrupper, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Thomas Brühl lyfter också fram en effektivare marknadsföring i form av bland annat digitala kampanjer, dialog på sociala medier, inspiration via rese- och livsstilsmedier och samarbete med researrangörer i utlandet som en bidragande orsak till tillväxten.
– Bakom de positiva siffrorna ligger ett hårt dedikerat arbete i besöksnäringen, säger han.
Från januari till och med oktober ökade de tre största utlandsmarknaderna, Norge, Tyskland och Danmark, med sammanlagt 641 000 övernattningar till totalt 7,2 miljoner.