Annons:

Premium

Regeringens politik för reseindustrin får godkänt

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar den senaste tidens politiska rörelser.

I fredags presenterade Centerns partiledare Annie Lööf partiets uppgörelse med S, MP och L. Hur kommer denna politik att drabba reseindustrin? Det tydligaste beskedet är att flygskatten ska vara kvar. Det är självfallet inte bra för reseindustrin. Hårdast drabbade av detta kommer inrikestrafiken och speciellt BRA flyg att bli. Bolagets vd Christian Clemens var i fredags snabb att delge sina kritiska synpunkter. Läs dem här. Inrikesflyget har minskat under hösten och den rörelsen kommer med all sannolikhet att fortsätta under överskådlig tid. Skatten blir tungan på vågen i kombination med miljödebatten och att tåget mellan landets stora städer funkar hyfsat. Inrikesflyg är synonymt med affärsresande och precis som BRA:s ägare sa nyligen i en intervju i Travel News är få av deras resenärer i kabinen där av lust utan för att de måste. Vill en bo och verka utanför Stockholm, men ändå arbeta med nationella och internationella utmaningar är flyget en grundförutsättning. Det är möjligt att politiker och företagare ute i landsorten kommer att börja knorra när BRA lägger ner linjer och kör med färre avgångar, men att tro att MP skulle backa från sin viktigaste seger i regeringsförhandlingarna är naivt. Flygskatten är här för att stanna. I förslaget ska utredas om skatten per passagerare kan omvandlas till en skatt på flygbränsle, men jag har att svårt se hur detta ska genomföras under befintlig mandatperiod. När det kommer till vårt utlandsresande har flygskatten ingen synlig effekt. Undersökningar visas att de flesta vill sopsortera, men bara en av tio kan tänka sig att avstå från att flyga på semestern. Här tror jag att flygskatten har noll effekt. Det kan till och med vara så att skatten ses som en förevändning att resa mer nu när vi betalar till statskassan för att resa. Att pengarna, ungefär 2/två miljarder, inte gör ett dyft för miljön eller för att stimulera exempelvis produktionen av biobränsle har inte nått ut. Flygskatten har likheter med reklam- och alkoholskatten i det att de uppfattas skatt på något dåligt, följaktligen dövar skatten vårt dåliga samvete. Jag vet att detta inte är logiskt, men känslor är sällan det.

Men i ett större perspektiv är jag övertygad att reseindustrin är en vinnare i det nya politiska läget. Inkomstskatten kommer att sänkas för många människor och när vi får mer pengar i plånboken vill de flesta människor resa. De flesta har tillräckligt med prylar, men upplevelser kan vi inte få för många av. Och skulle den nya regeringen få igång en flyttkarusell som innebär att de som sitter i stora villor kan sälja och få en slant på banken är jag övertygad om att många kommer att välja att resa upp pengarna. Tiden när man skulle spara till arvet är borta. Finns det en miljon på kontot vill 55 plus resa med barn och barnbarn. I kölvattnet av den stora miljödebatten tror jag att fler kommer att välja att resa inom Europa. Insikten att  ju längre du flyger i ett stort flygplan desto sämre är det för miljön kommer att sippra ner.  

Jag tror också att turismen inom landet kan få en injektion. Gårdsförsäljning av vin och andra små stimulanser för vår nationella besöksnäring kan säkert innebär att fler väljer att turista här och komma hit. Fokus bör förstås ligga på att få våra närmaste grannar i Europa att komma hit. Att Sverige kommer att vara ett land som lyckas hålla det nationalistiska partiet borta från regeringsmakten kan också bli en faktor som lockar hit turister. Jag menar, hur många är sugna att stödja och resa till länder som Ryssland, Polen, Brasilien och Turkiet? Så om vi bortser från flygskatten ser jag en ljus framtid för reseindustrin i och med att vi snart kommer att ha en socialdemokratisk regering som ska genomföra borgerlig och liberal politik.