Lånet ska alltså gå till de paketresearrangörer som inte betalt tillbaka pengar till sina kunder vid inställda resor. De företag som återbetalt pengar kommer inte att kunna stödet. Extrabudgeten rubriceras som ett företagsstöd och ingår i en större proposition, men just i detta fall är det konsumenterna får ta del av skattemedel.
Kammarkollegiet som ansvarar för det resegarantisystem som finns för paketresor, föreslås bli administrerande myndighet. De får fyra miljoner för sitt utökade ansvar.
I lagförslaget skriver man följande: ”Lånen får endast avse återbetalningar m.m. för sådana resor som bokats före den 31 oktober 2020 och som skulle ha påbörjats någon gång under perioden 1 mars 2020–31 januari 2021 eller som påbörjats och avbrutits under den perioden.”
Flera i reseindustrin som Travel News talat med menar att stödet snedvrider konkurrensen eftersom de researrangörer som återbetalt pengar nekas stöd och de som struntat i återbetalning får låna pengar av staten.
Travel News söker regeringen för en kommentar. Detta ligger på Näringsdepartementets bord och ansvarigt statsråd är Ibrahim Baylan.
Men reseindustrin tycks inte uppskatta det nya lånet.
I ett remissvar skriver Nordens största charterbolag Ving: ”Tyvärr kommer detta förslag alldeles för sent, och riskerar att skada branschen mer än hjälpa.”
Även Emanuel Karlsson på Rolfs Flyg och Bus och Solresor är negativ till förslaget:
”Släng förslaget om researrangörslån i sin helhet.
– Byt ut resegarantin mot en premie.
– Tillåt permitteringar på 80 procent för extremt utsatta företag över alla branscher.”
Även Konsumentverket gör tummen ner för regeringens proposition:
”Konsumentverket vill understryka att återbetalningsfristen på 14 dagar enligt paketreselagen fortfarande gäller, arrangörer kan således inte invända mot en resenärs fordran eller Konsumentverkets tillsyn att arrangörerna har tillåtelse
att vänta med anledning av förslaget. Resenärer som inte får återbetalning senast inom 14 dagar har möjlighet att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande och Konsumentverket har möjlighet att
bedriva tillsyn.”
6 kommentarer