Det mesta är sig likt på denna festival för politiska idéer. Det sägs att antalet seminarier och arrangörer är färre än tidigare år, men när jag går ner till Donners plats på söndag eftermiddag är det lika trångt som alla andra gånger jag har varit här. Det är minst 15 år sedan jag kom hit första gången och då såg jag en åker som behövde plöjas. Idag är varje kvadratmeter i denna medeltida stadskärna utnyttjad till max i demokratins anda.
På torget träffar jag Expressens politiska stjärnreporter Niklas Svensson. Länge hade han ett stambord på uteserveringen på Donners krog, men för tre år sedan bytte krogen ägare och då försvann Niklas privilegium. Att sparka ut den bästa gästen är inget smart sätt att bygga kontinuitet på en krog. Numera sitter Niklas Svensson med hov på den italienska krogen vägg i vägg med Donner.
På restaurang Bolaget på Stora torget har man också bytt ägare, men där jobbar den gamla hovmästaren och ägaren kvar över sommaren och skolar in de nya ägarna i vem som är viktig. Att stamgäster är nödvändiga för att bygga en krog långsiktigt vet man även på min favoritkrog i Almedalen, Vinäger. Den senare är Almedalens Riche. Det är här man ser kändisarna och det är här en vill synas.
Detta är ingen nyhet. Men nytt är att man har flyttat press-centrumet till en gammal skola. Hit kan man gå för gratistidningar och mackor. Att läsa papperstidningar är fortfarande populärt i Almedalen. Det absolut bästa sättet att ha koll på vad som händer är att läsa Expressens Almedalstidning. En kvällstidning när den är som allra bäst.
***
Jag orkade inte stå i den tusen personer långa kön för att komma in på Petter Stordalens årliga vimmel i Almedalen. Jag försökte planka in genom en hemlig gång på våning 2 i Hotel Wisby men där stod vakter och hindrade mig från att komma in. Än en gång ett exempel på hur vi som är stamgäster motarbetas av de rigida regelpoliserna. Tänk nu missade jag Stordalens attack på Putin, Orban, Trump och Le Pen. Att kritisera denna lilla grupp är ju otroligt modigt.
***
Förra året var ordet biobränsle det magiska som man skulle uttala i debatten om flyget. I år är ordet elflygplan reason to speak. HEART:s vd Anders Forslund syns överallt och hans elflygplan som snart ska vara i luften finns/dyker upp i alla samtal Travel News besöker. Med ett schysst elflygplan slår du flygskammen så hårt i huvudet att den inte knappt hinner kan säga klimatkompensation.
Vill du veta mer om det svenska elflyget kan du klicka här.
I SAS lilla trädgård lyssnade jag på Airbus chef för elflyget: Glenn Llewellyn. Jag passade även på att intervjua honom och resultatet av detta kommer snart i en podcast på denna sajt.
***
Jag har även intervjuat Pigge Werkelin om Gotlands förutsättningar att växa som turistdestination. Han är orolig att flygskamdebatten ska leda till att färre människor vill åka till Gotland, eftersom det är en spridd åsikt att färjan från Nynäshamn till Visby är sämre för miljön än BRA:s miljöflyg. Om färjorna körde lite långsammare skulle den kunna bli betydligt miljövänligare. Det skulle även kunna leda till lägre biljettpriser och då skulle fler människor med smalare plånböcker komma hit tror Pigge. Gotland och Mallorca är ungefär lika stora. Den spanska ön har ungefär 30 miljoner turister per år, den svenska högst en miljon. Det bör alltså finnas kapacitet att växa tycker man.
***
På eftermiddagen intervjuade jag SJ:s vd Crister Fritzon. Även detta kommer att bli en podcast inom kort. Vi pratade förstås om SJ:s monopol på biljetter och jag kan avslöja att SJ:s vd inte alls håller med om att det finns ett monopol. Han tycker att marknaden fungerar fint och förstår inte alls varför MTR Express och Saga Rail gnäller.
***
Dagen efter på tisdag förmiddag var det dags för den stora debatten om flygets framtid i Aerospace Almedalen. Infrastrukturministern Tomas Eneroth var på plats, men några besked om när översynen av Arlanda och regionala flygplatserna kommer fick vi inget svar på. Han såg ingen motsättning mellan ett hållbart resande och miljön. Lösningen på detta heter förstås elflyg. Och biobränsle. Och flygskatt… Han fortsatte att repetera att Sverige ska vara en permanent världsutställning. Alltså att vi ska gå före när det gäller teknisk innovation. Huruvida flygskatten är en del av detta är oklart, men att den var impopulär bland de andra talarna var uppenbart. Jonas Abrahamsson, vd Swedavia och Anna Soltorp, hållbarhetschef BRA, förklarade att det hade varit bättre med en skatt på utsläpp, inte på passagerare.
I Sverige minskar flygandet efter stark uppgång de senaste sex åren. Jonas Abrahamsson, VD, Swedavia såg ingen snabb vändning i utvecklingen och trodde att flygtrafiken skulle fortsätta minska de närmaste tolv månaderna. Det är tufft för Swedavias tio flygplatser, men ett rent helvete för de tjugo kommunala flygplatserna. På vissa platser ser vi en nedgång med hälften, enligt Petter Larsson som företräder de regionala flygplatserna.
Det är Sverige och Bosnien som flyger mindre. Alla andra länder i Europa ökar sitt flygande och inom tjugo år ska flygandet i världen fördubblas. Bara i Indien finns det planer på hundra nya flygplatser. Svindlade. När statsrådet pratat klart kom Rickard Gustafson, vd SAS och Maria Rankka, head of Stockholm Brunswick Group upp på scenen.
Den senare har ett förflutet i Arlandarådet och Maria undrade förstås var resultatet av rådets fina utredning har blivit av. Ryktet säger att den kom fram till en nedläggning av Bromma och en storsatsning på Arlanda med minst en ytterligare landningsbana. Maria hävdade att Miljöpartiet inte bara slängt in grus i maskineriet utan hela stenar. Helt korrekt analys.
Mitt stalltips är att det inte kommer att hända mycket i denna fråga förrän om några år. Först måste 73-punktsprogrammet genomföras, sen kommer vi till flyget. Kanske kan elflyget bli oljan som löser upp härdsmältan i regeringen. Alltså en rejäl satsning på elflyg, samtidigt som vi får en utbyggnad av Arlanda och kanske ett bevarande av Bromma som hubb för elflyg. Kom ihåg var du läste det först. Oavsett vad. Elflyg är framtiden i Almedalen 2019.
3 kommentarer