Intresset för det Sverige erbjuder i form av naturlig och hälsosam mat och dryck, hållbarhet samt vacker, unik och orörd natur, är fortsatt stark och kommer att öka enligt rapporten. Det finns även tecken som visar att intresset för lokal mat och autentiska smaker fortsätter att öka.
De mat- och dryckesintresserade resenärerna blir allt fler och måltidsupplevelser blir viktigare för en destinations attraktionskraft. Enligt den internationella organisationen World Food Travel Associations är måltidsturism inte längre en nischaktivitet för exempelvis ”foodies”, utan en viktig aktivitet för alla resenärer. Mat har enligt trendrapporten också blivit en betydelsefull del i vårt identitetsskapande samtidigt som hälsa och konsumtionsvanor blivit statussymboler. Det ställer nya och fler krav på en destinations utbud av måltidsupplevelser och produkter, som exempelvis ett bredare utbud av alkoholfria drycker eller måltider anpassade efter vegetarianer.
Dessutom visar rapporten att hållbarhetstänket sprider sig in i allt fler dimensioner, från val av transport, destination och aktivitet till måltidsupplevelsen och råvarornas ursprung och att digitala format är en förutsättning för besöksnäringens framtid.
-Även om läget för internationell turism just nu är ovisst på grund av pandemin, så är det glädjande att se att intresset för mat och dryck ökar konstant, speciellt inom områden som naturnära, innovativa och hållbara matupplevelser. Där har Sverige riktigt goda förutsättningar att utveckla sina erbjudanden för att attrahera fler måltidsintresserade resenärer framöver. Och jag hoppas att vår trendrapport kan fungera som en värdefull guide och inspiration i det arbetet, säger Jens Heed som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.