Annons:

Premium

Ny ABBAmania stärker återhämtningen i London

Återkomsten av ABBA på popscenen kan bidra till att turisterna återvänder till London. På tisdag släpps biljetterna till konserterna med ABBA-avatarer som pågår mellan 27 maj och 4 september nästa år. Text: Janne Sundling

Ett nytt album ”Voyage” och nya konserter. Albumet på riktigt – med alla fyra medlemmarna i studion och det första på 40 år, och konserter – fast då med avatarer som föreställer de fyra på scen. Scenkänslan hos Benny, 74, Agnetha, 71, Frida, 75 och Björn, 76, är kanske inte som förr.

ABBA-återkomsten torde i alla fall vara goda nyheter för turistnäringen i London, där konserterna ska ske i en specialbyggd ABBA Arena i parken på gamla OS-området. Arenan ska kunna ta emot 3 000 besökare mellan 27 maj och 4 september 2022.

Londons turistorganisation noterade under 2020 en nedgång i inkommande turism på 73 procent. Att det inte blev värre beror på första kvartalet, innan pandemin och nedstängning. Andra kvartalet var bortfallen 96 procent. 

Prognosen för i år pekar mot 11 miljoner utländska besökare, upp 2 procent mot 2020, men bara 28 procent av volymen för 2019.

ABBA-fansen kan bidra till att ändra på det. Trots 40 års frånvaro är ABBA definitivt inte glömda. Inte minst i Australien, där bandet hade enorma framgångar, kan ABBA-fans redan nu planera för ett London-besök sommaren 2022.

I 40 år har de fått nöja sig med att titta och lyssna på tributeband. Nu när bandet ska framträda – nästan – live som avatarer, eller som Björn Ulveus kallar det, ABBA-tarer, blir det att boka biljett.

Nu har knappast ABBA-sångerna legat på hyllan under tiden. Musikalen Mamma Mia uppfördes första gången i West End 1999 och är nu tillbaka i musikalutbudet där. Filmen Mamma Mia från 2008 gjorde också succé. Den ska ha gett 440 miljoner pund i biljettförsäljning.

Ett tung tecken på att de heller inte är bortglömda i Storbritannien är att ABBA Gold är det enda albumet som legat på försäljningslistan i över 1 000 veckor och för närvarande är på plats 14.

Showen på ABBA Arena ska bli något extra lovar både bandet och deras digitala produktionsteam. Det beskrivs som en “technological wizardry, state of the art immersion and entertainment innovation”.

Två smakprov från det kommande albumet finns redan ute:

“Don’t Shut Me Down”

“I Still Have Faith in You”