Annons:

Nordic Choice har Sveriges bästa hotellsajt

Det näst sista Wilhelmina Skogh-pris i kategorin bästa resesajt går till Nordic Choice. "Vårt mål är att skapa världens bästa digitala gästresa", säger Katalin Paldeak Pålsson COO på Nordic Choice Hotels.  

Nordic Choice vill äga den digitala kundresan från bokning till utcheckning via middag och spabesök. Ett icke uttalat mål är förstås att hålla tredjepartslösningar borta vid återkommande bokningar. De senare tar en svettig provision på en femtedel.

– Vi har ett eget lojalitetsprogram som vi äger själva. Det har 1,6 miljoner medlemmar i Norden. Det är bra för kunden att gå via oss för då vet vi mycket mer om kunden. “Jaha, du bodde i rum 702 förra gången – vill du ha samma rum inatt?” När en kund kommer via tredje part vet vi bara vad hen heter, säger Katalin Paldeak Pålsson när hon träffar Travel News på en frukost på Clarion Sign i Stockholm. Katalin är bosatt utanför Lund, men är denna morgon på väg till Helsingfors. Hon har “travelpass” på SAS och kan boka av och på resor inom Norden. Kortet fungerar som ett busskort. Hennes arbetsplats är i Oslo, men en dag i veckan arbetar hon från Kastrup.

Med på intervjun är också Christian Lunden som arbetar på E-berry. De flesta bolag i Petter Stordalens koncern heter något med jordgubbar från engelska. En gång i tiden var Petter Stordalen 12 år bäst i Norge på att sälja jordgubbar. I år ska hotellkoncernen omsätta 10 miljarder norska kronor.

Har du laddat ner Nordic Choice-appen kan du göra allt från att checka in till att öppna dörren med din mobil. I dag är det bara de kostnadsposter som finns på din hotellräkning som kommer in i bonusprogrammet. Men snart ska det komma ett helt nytt system och då ska allt som sker ge poäng.

– Vi måste lyfta vår syn på vad en kund är. Det är inte bara när du reser, du kan lika gärna vara en kund i din egen stad på våra krogar eller på våra konferenser. Vi är mycket mer än bed and breakfast, säger Katalin.

När det nya bonussystemet är på plats vill de inte avslöja, men vi kan meddela Choice konkurrenter att det inte kommer före sommaren. Dagens lojalitetsprogram omfattar de tre varumärkena Clarion, Quality och Comfort och independent hotell som Hobo i Stockholm och The Theif i Oslo.

– Vi tittar inte så mycket på våra konkurrenter. Det är mer intressant att se vad gör Netflix, Google och Apple för att skapa guldpunkter, säger Christian Lunden.

– Vårt mål är att skapa världens bästa digitala gästresa. Det är vår punchline. Vi nöjer oss inte med att vara bäst i Norden, säger Katalin.

Att bolaget vinner Wilhelmina Skogh-priset i kategorin bästa resesajt är ett bra bevis på att man är på rätt väg.

Wilhelmina Skoghpriset är ett resultat av Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern. Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar ”konsumentinformation” till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

 

Kommentarer är stängda.