Ett normalår har de 30 största besöksmålen i Norden 30 miljoner besökare på en nordiskt befolkning på strax över 27 miljoner. Men 2020 föll antalet besökare och därigenom omsättningen bokstavligt talat som en berg-och-dalbana. Statistiska Centralbyrån, SCB, har funnit att omsättningen för de svenska parkerna sjönk med 80 procent mot föregående år och hittar inte någon lika stark nedgång i någon annan bransch.
Men i år har det vänt.
– Sommarmånaderna står för 55 procent av nöjes- och temaparkernas årsomsättning. Under juni–juli i år uppgick den till 750 miljoner kronor. Det är såklart en enorm ökning jämfört med 2020, men 31 procent lägre än samma period 2019, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.
Sommaren 2021 fanns det 145 nöjes- och temaparker i Sverige, åtta färre än i fjol. Under 2019 sysselsatte branschen 2 241 årsarbetare, men sysselsättningen har påverkats hårt av pandemin. Sommaren 2019 hade cirka 5 900 personer jobb på nöjes- och temaparker med säsongsanställda inräknade. Sommaren 2020 rörde det sig om cirka 1 600, en nedgång på 73 procent.
Fyran på Norden-listan, Legoland, hade 2019 en omsättning på 997 miljoner kronor (SEK), men bara 358 miljoner 2020. I besökare räknat var det 680 000, vilket var 69 procent färre än 2019.
2021 har de inhemska gästerna återkommit. Men Legoland ser fortsatt ett stort tapp i de utländska besökarna. Samma besked kommer från Tivoli i Köpenhamn som under 2020 hade tre miljoner färre besökare.
Liseberg i Göteborg skulle kunnat öppna biljettförsäljningen helt när restriktioner släpps den 29 september, men kommer inte att göra det.
Till Halloween-säsongen som inleds den 2 oktober kommer de att begränsa antalet till 12 000 gäster åt gången, mot att de tidigare tagit emot 22 000–23 000.
Det hittills största publika evenemanget i Norden efter coronautbrottet hölls den 11 september då bandet The Minds of 99 spelade på jättearenan Parken i Köpenhamn.