Göran var med och startade Reseindustrins barnfond som stiftelsen hette från början, i 22 år satt han som ordförande. Nu har han gått ur styrelsen men är med som ambassadör och bistår vid vissa projekt. Göran grundade resebyrån Linders resor som han drivit tillsammans med Magnus.
Magnus Linder sitter med som ledamot i New Hopes styrelse. Tidigare har han arbetat på Linders resor och Scanworld men har nu lämnat resebranschen och jobbar istället med försäkringsrådgivning.
Hur startades New Hope?
Det startade i Lhasa i Tibet 1988 vi var där på en studieresa med Lufthansa. Med på resan var ledare från alla stora företag i branschen på den tiden, så som Nyman och Schultz och SJ resebyrå. Vi som arbetar i reseindustrin får se mycket av världen, då även den fattigdom och utsatthet som finns. Vi kände att vi ville engagera oss och idén om en egen fond för reseindustrin föddes. Man kan säga att vi redan från början hade med oss omkring 90 procent av branschen eftersom alla stora företag var representerade på resan. Det började med att anställda skänkte en liten summa av sin lön och sen dubblade företaget den summan. Bara under första året lyckades vi samla in en halv miljon, berättar Göran Linder.
Hur kommer det sig att ni bytte namn från Reseindustrins barnfond till New Hope?
För att få med flera företag, det förra namnet var för exkluderande. Vi ville få in företag som kanske inte direkt ser sig som en del av reseindustrin men som tangerar den, säger Magnus Linder.
Hur har ert arbete förändrats genom åren?
Vi hade från början ett väldigt nära samarbete med SOS barnbyar och det var jättebra, men vi försöker att inte gå genom andra organisationer om vi kan klara det själva. Det är bättre att inte vara där de större organisationerna redan är, det är inte på dom platserna vi gör mest nytta. På flyktingförläggningar till exempel är det ofta flera stora organisationer på plats och då försöker vi att engagera oss på annat håll. Vi som är en mindre organisation har andra förutsättningar, säger Göran Linder.
Berätta om adventskalendern.
New Hopes årliga adventskalender är vår största inkomstkälla. Det var Thomas Metz som kom med idén om en adventskalender år 2004. Vi säljer omkring 7000 kalendrar varje år så det är absolut en viktig del av vår verksamhet, säger Göran.
Ni säger att 97 procent av medlen når fram, hur kontrollerar ni det?
Det är inte särskilt svårt när vi har ett 90 konto, med deras årliga kontroll känner vi oss trygga. För att veta att pengarna gick dit dom skulle när vi startade gick vi via SOS barnbyar som redan var etablerade. Det gäller att hitta personer som man litar på innan man startar ett projekt. Tar man i hand och tittar personen i ögonen så får man ofta en uppfattning om vem personen är. Känns det rätt så är det ofta det, säger Göran.
90-konto har ett krav på att som mest 25 procent av intäkterna får gå till insamling och administration. New Hope har en central kostnad som uppgår till endast 3 procent av allt vi samlar in vilket säger en hel del. Det är få andra aktörer där en så stor del av pengarna går till ändamålet. Ingen ersättning utgår till styrelseledamöter eller andra, säger Magnus.
Hur hittar ni nya projekt?
Det är vi i styrelsen som letar nya projekt, men vi behöver sällan leta. Det är alltid någon som känner till något. Däremot kan det vara svårare att undersöka om det kommer att fungera eller inte. Det är sällan vi får förslag från företag eller privatpersoner, men det har hänt. Oftast kommer vi med förslag till företag som vill engagera sig och så väljer dom utifrån de förslagen. Vi har under åren fått en känsla för vad som är möjligt och inte, säger Göran.
Sedan starten 1988 har ni lyckats samla in drygt 30 miljoner. Ni har som mål att samla in 2 miljoner om året, klarar ni det?
Det stämmer att vi har som mål att nå 2 miljoner varje år men det är en siffra som vi i styrelsen ska diskutera. Förra året uppgick summan för insamlade medel till straxt över 1.7 miljoner, säger Magnus.
Vad har ni för mål de kommande åren?
Att lyckas hjälpa så många som möjligt givetvis. Vi vill nå ut till fler företag inom besöksnäringen som MICE-företag och hotell som kanske inte hittat oss ännu.
CSR är en hygienfaktor för företag idag och målet är att New Hope ska bli det självklara valet att engagera sig i.
Vi ska även försöka nå ut till resenärerna och inte bara företag. Vi vill att resenärer ska ges möjlighet att skänka en summa när de bokar en resa eller liknande. Jag tror att det kommer att kännas tryggt att skänka pengar till New Hope eftersom det är tydligt vad pengarna går till, säger Magnus.
New Hope har just nu ett 10 tal pågående projekt i 6 länder; Etiopien, Indien, Kenya, Lettland, Tanzania och Ukraina.
4 kommentarer