Annons:

Mamma Mia, vilken start för Abba-museet!

Mer än 200 000 besökare har besökt Abbamuseet i Stockholm sedan starten i maj och det har blivit en av toppattraktionerna för utländska besökare.

– Våra förväntningar har överträffats, men vi vill att fler stockholmare ska hitta hit, säger Abba The Museums vd Mattias Hansson.
En audioguide, där Abbas fyra medlemmar guidar besökarna genom utställningen, sångbås där man kan sjunga Abbalåtar, sjunga på scen med Abba (som hologram), massor av scenkläder,  den klassiska Polarstudion – det är bara några av attraktionerna i museet i källaren på Melody Hotel på Djurgården.
– Många besökare blir förvånade att museet är så pass litet och ligger i en källare, men det är just den varma och personliga känslan som vi velat skapa. Du ska känna att du kommer nära Abba, nästan som om du flyttat in i deras historia, säger Mattias Hansson.
Mer än 60 procent av besökarna är utländska turister: norrmän, finländare, britter, tyskar, holländare och sydamerikaner toppar nationalitetslistan. Inledningsvis fick museet mycket internationell pr tack vare att Abbamedlemmen Björn Ulveaus, som är huvudfinansiär av museet, gjorde medieframträdanden utomlands. Men viktigaste marknadsföringskanalen mot utlandet är utländska researrangörer, deras svenska incomingpartners, bussbolag och rederierna på Östersjön.
– Vi var nyligen i Ryssland med Stockholm Visitors Board för en ”meet and greet” med resebyråer. Abba var en av få västerländska popgrupper som var tillåtna i Ryssland under kommunistiden, de är enormt stora. Så vid det ryska nyåret räknar vi med en besöksboom. Vi är exempelvis också med på ITB i Berlin. I Tyskland har Abba ikonstatus.
Vad säger du till dem som tycker att det är självklart att ett Abbamuseum blir en succé?
– Det är det inte. Det fanns inga garantier alls och det sköter sig inte självt. En av våra utmaningar nu är att locka fler stockholmare till museet, hittills står Stockholm bara för 5 procent av besökarna. Men vi tror att de kommer nu när högsäsongen är över, säger Mattias Hansson.
Medelåldern på besökarna är runt 50 år, men en stor målgrupp är familjer med barn. Därför ska Abba The Museum starta särskilda guidningar för barn och ungdomar och underlätta för dem att upptäcka museet på egen hand.
– Mamma Mia!-filmen har blivit inträdesbiljetten till den yngre generationen. Vi satsar också på event, exempelvis pop talks. Vi hade det första häromveckan med anledning av att Abba:s första hit Ring, Ring fyllde 40 år.

Kommentarer är stängda.