– Arbetet hos oss är för många unga ett viktigt instegsjobb och många arbetar flera säsonger. Vi är oerhört glada att vi som arbetsgivare har en så stor attraktionskraft med tanke på den låga arbetslösheten, att allt fler unga väljer att studera än tidigare samt mindre årskullar. Vi tror att många väljer att söka sig till oss för att vi har ett starkt varumärke och utvecklingsmöjligheterna är stora med fem olika skidorter i Skandinavien, alla med sin unika charm och geografiska läge, säger Camilla Sundqvist som är HR ansvarigpå SkiStar.
Mellan 20-27 september genomförs rekryteringen på SkiStars skidorter som är ett årligen återkommande inslag för att ta nästa steg i rekryteringsprocessen. Där träffas utvalda sökande till respektive skidort för intervjuer, gruppövningar, företagsinformation och socialt umgänge för att lära känna varandra i en naturlig miljö. Efter dagarna plockas sedan vinterns team ut. Totalt kommer drygt 2 000 personer att anställas inför vintersäsongen varav ca. 700 är helt nya medarbetare.
– Förutom att många nya söker sig till oss så har vi väldigt många återkommande medarbetare, upp emot 65 % återkommer efter sin första säsong. Vi ser att de återkommande i större utsträckning än tidigare väljer att byta till någon annan av SkiStar skidorter eller väljer att utvecklas i nya yrkesroller eller i arbetsledande positioner. De som fortsätter sin karriär utanför SkiStar får med sig nyttiga arbetslivserfarenheter framförallt inom service, teamarbete och gästbemötande, avslutar Camilla Sundqvist.
Fakta rekrytering 2018: Totalt antal sökande 2 851 (2017: 2 845)