Annons:

Premium

Indien tar över positionen som världens största turismland

Air India har tecknat avtal med Airbus och Boeing om vad som kan bli det största köpet av jetliners i kommersiell flyghistoria. Air India är inställda på att både ta upp kampen med lokala lågkostnadbolag och globala flygbolagsjättar. Text: Janne Sundling

Air India har kommit överens om konturerna av avtalet med Airbus och Boeing och kan formellt tillkännage avtalet redan nästa vecka.

Airbus kan få runt 250 beställningar, med 210 plan av A320-modellerna och 40 A350 plan. Boeing har säkrat cirka 290 möjliga köp, med 190 stycken 737 Max-flygplan och möjlighet till 50 fler, samt 20 stycken 787 Dreamliners och samma antal som en möjlig påfyllning, tillsammans med 10 777x-flygplan, säger källor i Air India.

Air India och moderbolaget, Tata Group, har i månader förhandlat om den stora affären, som ska göra det möjligt för flygbolaget att uppgradera service och tillförlitlighet. Det är också ett försök att höja statusen hos flygbolaget, som grundades av Tata på 1930-talet, att vinna tillbaka trafik från rivaler som Emirates eller Qatar Airways, som har byggt en affärsmodell för att flyga indier till USA och Europa via sina enorma nav i Dubai och Doha.

Efter att Kina plötsligt avslutade många av sina hårda koronavirusåtgärder i december och förra månaden öppnade sina internationella gränser, har reseuppgången tagit fart. De satsar på att efterfrågan bredare kommer att återgå till nivåerna före pandemi 2023.

Tata köpte Air India förra året i en uppmärksammad privatisering. 

Som en del av köpet konsoliderar koncernen sin flygverksamhet, som i dag omfattar fyra flygbolagsmärken. Tata sa förra året att de skulle slå samman Air India med Vistara, som de äger tillsammans med Singapore Airlines. Det avtalet kommer att ge Singapore Air en andel på 25,1 procent i det kombinerade flygbolaget.

Affären är också en stor vinst för Airbus och Boeing, som båda har lokala satsningar med Tata Group, Indiens största konglomerat. Tillverkarna har dragit nytta av ökningen av lågprisoperatörer i Indien som har lagt stora order under de senaste åren. 2019 landade Airbus ett av sina största affärer någonsin med försäljningen av 300 smalkroppsflygplan till det indiska budgetbolaget IndiGo, värt mer än 33 miljarder dollar.

Det har sagts länge: att Indien kan bli nästa Kina. Nu blir det sanning för reseindustrin när kineserna fortsatt ser mer skeptiskt på internationella resor efter tre års frånvaro. Och den kinesiska befolkningen minskar för första gången sedan 1960.

Indien aspirerar nu på att ta över från Kina som den största resemarknaden. Enligt färsk FN-befolkningsrapport förväntas Indien överträffa Kina som världens folkrikaste nation under 2023. Under 2019 var Kina den största utresemarknaden i världen med kinesiska turister som gjorde 150 miljoner utlandsresor per år samtidigt som de spenderade 255 miljarder dollar, enligt Skift Researchs State of Travel Report.

Mellan 2009 och 2019 ökade utgående turism från Indien med 143 procent från 11 miljoner resenärer till 27 miljoner. Prognoser visar en fullständig återhämtning för den indiska utgående marknaden 2024 med utgående resenärer som kan nå 28,5 miljoner 2025.

Kina var den största marknaden för Thailand 2019 då kinesiska turister stod för 28 procent av ankomsterna. Mellan januari och augusti 2022 stod kinesiska turister för endast 3 procent av den inkommande trafiken.

Foto: Istock.

Indiens stora befolkning och tillgången på direktflyg från många indiska städer till Thailand gör landets turistmyndighet hoppfull om deras potential att ersätta Kina som den största marknaden.

Indierna framstår också som Asien och Stillahavsområdets mest självsäkra resenärer med 86 procent som tänker resa under de kommande 12 månaderna, enligt Booking.com.

En rapport med titeln ”Utgående resor och turism – en outnyttjad möjlighet” bedömer att utresor från Indien skulle överstiga 42 miljarder dollar år 2024.

Vikten av den indiska marknaden kan bäst exemplifieras i responsen Tourism Australia noterade efter återöppningen av gränserna i februari. Antalet direktflyg mellan Indien och Australien har ökat från åtta flyg per vecka 2019 till 24 flyg per vecka 2022.

Före pandemin var Indien Australiens snabbast växande inkommande marknad från 2017 till 2019 med tvåsiffrig tillväxt i ankomster och utgifter.