Norrskenet har de senaste året blivit ett lockbete för utländska turister till Lappland. Men även den klassiska norrländska midnattssolen är en stark reseanledning. Icehotel och STF Abisko/STF Aurora Sky Station ska därför tillsammans marknadsföra och utveckla fler ljusrelaterade reseupplevelser. De börjar lanseras nästa år under namnet ”Lights of Lapland”.
– Gästerna har sedan länge kopplat ihop de starka produkter vi erbjuder, på Icehotel och hos oss i Abisko, vilket gör det naturligt att vi ska gå ihop i ett tätare samarbete för att förstärka upplevelsen, säger Hans Norén, affärsutvecklare på STF.
Turistnäringen i Kiruna är känd för att samarbeta mellan anläggningar och turistattraktioner, trots att man delvis även konkurrerar om gästerna. Den mest omskrivna ljusturismen i Lappland hittills är norrskenet.
– Norrskensturismen är långt ifrån färdigutvecklad. Vi jobbar exempelvis mycket med att förlänga norrskenssäsongen genom att kommunicera till marknaden att man faktiskt kan uppleva fenomenet redan så tidigt som augusti och september. Den kanske bästa tiden att uppleva norrskenet är faktiskt på hösten innan snön kommit, säger Beatrice Karlsson, pr-ansvarig på Icehotel.
Andra ljusrelaterade fenomen som STF och Icehotel vill utveckla som turistprodukter är exempelvis midnattssole och Polarnatten, den mörkaste tiden på året när solen inte går ovan horisonten under ett antal dagar. Det svaga dagsljus som ändå uppstår under denna mörka tid kallas Kaamos och skapar en speciell tidning.