Annons:

Hetast i Sverige enligt utländska medier

Kommunikationsbolaget VisitSweden har kartlagt vad utländska medier skrev om destination Sverige 2013.

VisitSweden arbetar aktivt med att marknadsföra Sverige som turistmål, dels genom pressmeddelanden och redaktionella uppslag. De har kartlagt hur medier, i de tolv länder som prioriteras i deras marknadsföring, skriver om Sverige som en besöksdestination.

Vanligaste ämne att rapportera om förra året var kultur-, natur- och storstadsupplevelser. Absolut hetast var kulturstaden Umeå2014, öppningen av ABBA The Museum och svensk gastronomi.

Totalt genererade medierna över 7 000 artiklar och inslag om Sverige som destination. Nästan 900 med en sammanlagd upplaga på drygt 2 miljoner handlade om kulturstaden Umeå och Nordsverige.

ABBA-museet fick också stor genomslagningskraft och när det invigdes var det amerikanska tv-programmet NBC Today Show på plats. Hittills har tidningar, radio och tv publicerat över 300 artiklar och inslag om det nya besöksmålet.

Exempel på vad några av de 700 artiklar som skrevs om Sverige i matväg handlade om är skaldjursafari på Västkusten och restauranger med Michelin-utmärkelser.

– Utländska besökare står för 100 miljarder kronor i intäkter till Sverige. Att utländska medier, genom inspiration från VisitSwedens pressansvariga ger en bild av vad man kan uppleva i Sverige, ökar intresset och får fler att vilja resa hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Läs även:
Båttur med ABBA-tema i Stockholm

Kommentarer är stängda.