Ifjol gjorde svenska och utländska turister av med 80 miljarder kronor i den svenska handeln och stod därmed för 13 procent av den totala handelns omsättning, skriver E24. För första gången spenderade också utländska turister mer pengar i Sverige än vad svenska turister spenderade utomlands.
– Visit Sweden har varit mycket framgångsrik i sin marknadsföring av Sverige, framförallt i våra nordiska grannländer, Tyskland och Holland, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
Svensk Handel tror att det finns stor potential att ytterligare utöka shoppingturismen.
– Handeln kan ju inte ensamt marknadsföra sig i Tyskland. Det politikerna måste se är vilken otrolig nytta de har av turisterna. Shoppingturismen inbringar stora momspengar till statskassan, vilket i sin tur ger dagisplatser och höftledsoperationer, säger Yvonne Ingman.
En förklaring till ökningen ser Svensk Handel som en attitydförändring till shopping.
– Det har var varit finare att säga att man ska åka och titta på Vasaskeppet eller utforska Lummelundagrottorna på Gotland. Men nu är det allt mer ok i större kretsar att åka till det eller det shoppingstället för att det är så mycket upplevelse kring det. Handeln har blivit målet, säger Yvonne Ingman.
– Visit Sweden har varit mycket framgångsrik i sin marknadsföring av Sverige, framförallt i våra nordiska grannländer, Tyskland och Holland, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
Svensk Handel tror att det finns stor potential att ytterligare utöka shoppingturismen.
– Handeln kan ju inte ensamt marknadsföra sig i Tyskland. Det politikerna måste se är vilken otrolig nytta de har av turisterna. Shoppingturismen inbringar stora momspengar till statskassan, vilket i sin tur ger dagisplatser och höftledsoperationer, säger Yvonne Ingman.
En förklaring till ökningen ser Svensk Handel som en attitydförändring till shopping.
– Det har var varit finare att säga att man ska åka och titta på Vasaskeppet eller utforska Lummelundagrottorna på Gotland. Men nu är det allt mer ok i större kretsar att åka till det eller det shoppingstället för att det är så mycket upplevelse kring det. Handeln har blivit målet, säger Yvonne Ingman.