Travel News träffar Marc Bennett, senior vice president international operations på Dubai Corporation for Tourism & Commerce Marketing, under ITB i Berlin. Han tror på kraftigt ökad turism från Norden till Dubai, där han lyfter fram charterarrangörernas betydelse inte minst i Sverige.
– Cirka 2 miljoner människor från Norden åker varje år till Spanien. Minst 20 procent av dessa bor på femstjärniga boenden. Det uppmuntrar oss att verkligen kunna locka den typen av resenärer till vår destination med sol på vintern, säger Marc Bennett.
Han tror också på att utveckla erbjudanden mot familjer att resa på senvåren, och även på sommaren för den kostnadsmedvetne.
I dag reser 200 000 besökare från Norden varje år till Dubai, varav 65 procent är svenskar. Marc Bennett vill se utökad distribution från svenska aktörer.
– Vi behöver att fler arrangörer visar upp fler produkter, och att fler resebyråer och sajter har större kunskaper om vad vi har att erbjuda.
Marc Bennett gör en poäng av att Dubai är ett säkert resmål, och exemplifierar med att han skulle inte själv välja att bo där med sin fru och sina barn om så inte vore fallet.
– Vårt jobb som turistbyrå är att se till att man förstår det globalt. Det är en kombination av pr, marknadsföring mot konsument och bra distribution genom kända resebyråer och stora sajter.
En kommentar