– Det är viktigt att visa att vi lockar turister till Stockholm eftersom det handlar om skattebetalarnas pengar, säger vd Ninna Engberg.
Under åren 2007 och 2008 har marknadsundersökningsbolaget Markör intervjuat nästan 1 900 besökare till Ericsson Globe, Hovet, Annexet och Söderstadion.
Resultatet har sedan viktats och visar att Globenbesökarna, som inte bor i Stockholm, varje år spenderar totalt 1,5 miljarder kronor. Mest pengar läggs på shopping, 354 miljoner kronor, på logi läggs 254 miljoner och på restauranger/kaféer utanför arenan 229 miljoner.
– Anledningen till man lägger mer pengar på shopping än logi beror på att många svenskar som kommer till Stockholm för att gå på Globen bor hos släkt och vänner, säger kommunikationschef Marie Lindqvist.
20-årsjubilerande Globen ifrågasätts med jämna mellanrum, eftersom koncernen varje år uppvisar förlust. Medan evenemangsbolaget brukar göra en vinst på cirka 15 miljoner brukar förlusten för fastighetsbolaget ligga runt 40–50 miljoner kronor. Evenemangsbolaget, som sedan oktober ägs av sport- och underhållningskoncernen AEG, har tillsammans med Stockholms stad stora planer för Globenområdet när nu den nya Stockholmsarenan för 30 000 personer ska stå klar 2013.
– Vi vill göra Globenområdet till ett riktigt upplevelseområde, säger Ninna Engberg.
Under åren 2007 och 2008 har marknadsundersökningsbolaget Markör intervjuat nästan 1 900 besökare till Ericsson Globe, Hovet, Annexet och Söderstadion.
Resultatet har sedan viktats och visar att Globenbesökarna, som inte bor i Stockholm, varje år spenderar totalt 1,5 miljarder kronor. Mest pengar läggs på shopping, 354 miljoner kronor, på logi läggs 254 miljoner och på restauranger/kaféer utanför arenan 229 miljoner.
– Anledningen till man lägger mer pengar på shopping än logi beror på att många svenskar som kommer till Stockholm för att gå på Globen bor hos släkt och vänner, säger kommunikationschef Marie Lindqvist.
20-årsjubilerande Globen ifrågasätts med jämna mellanrum, eftersom koncernen varje år uppvisar förlust. Medan evenemangsbolaget brukar göra en vinst på cirka 15 miljoner brukar förlusten för fastighetsbolaget ligga runt 40–50 miljoner kronor. Evenemangsbolaget, som sedan oktober ägs av sport- och underhållningskoncernen AEG, har tillsammans med Stockholms stad stora planer för Globenområdet när nu den nya Stockholmsarenan för 30 000 personer ska stå klar 2013.
– Vi vill göra Globenområdet till ett riktigt upplevelseområde, säger Ninna Engberg.
Så mycket spenderar Globenbesökarna
Turistomsättning MSEK
Lokala transporter 89,5
Shopping 354,4
Övriga nöjen 77,9
Restaurang/kafé 229
Logi 245,4
Övriga entréer/biljetter 15,6
Bensin 96,0
Övrigt 85,6
Företagsmöten 356,2
Total turistomsättning 1 546
Lokala transporter 89,5
Shopping 354,4
Övriga nöjen 77,9
Restaurang/kafé 229
Logi 245,4
Övriga entréer/biljetter 15,6
Bensin 96,0
Övrigt 85,6
Företagsmöten 356,2
Total turistomsättning 1 546
KATARINA MYRBERG