Annons:

Framgångsrikt fiske efter turister via Facebook

Investera i bra bilder, bibehåll ett aktivt flöde på sociala medier-konton och lägg upp en strategi för hur du ska använda din tid. Det är fisketurismentreprenören Michael Kleemanns bästa tips till andra turismföretagare som vill öka sin försäljning genom sociala medier.

 

Häromveckan var Michael en av talarna på en nätverksträff i Småland som samlade ett trettiotal turistentreprenörer som har gemensamt att de erbjuder naturupplevelser till utländska turister.

 – Det är en grupp människor med fantastisk drivkraft, underbara produkter och många goda idéer om fortsatt turismutveckling, säger Eva Oscarsson som tog initiativet till nätverkets bildande för fyra år sedan.

Michael Kleemann driver själv två företag. Dels ”Fishing in Sweden”, som anordnar fiskeresor och ”Sommerhaus Schweden” som hyr ut stugor. För ungefär två år sedan så bestämde han sig för att gå in stenhårt för marknadsföring via sociala medier. I dagsläget har Fishing in Swedens Facebooksida lite över 18 000 likes, Instagramkontot dryga 3 000 och snart kommer företaget att få sin egen Youtubekanal.

– Vi bestämde oss till exempel för att ge upp Twitter, det var inte för oss. Det är bättre att gå in ordentligt på några utvalda kanaler och våga ge upp något när man ser att det inte fungerar.

I sin egen verksamhet har Michael Klemann bland annat kunnat se hur satsningen på sociala medier har burit frukt genom bokningar från länder som ligger utanför Fishings in Swedens huvudmarknader.

– På senare tid har vi haft kunder från bland annat Serbien, Litauen och England, besökare som vi vet har kommit direkt från vårt Instagramkonto då de uttryckligen sagt ” vi hittade er på Instagram och bestämde oss för att boka”.

Michael menar att han allt för ofta ser småföretagare i turismbranschen som tar initiativ till att skapa en sida eller ett konto på socialt nätverk. Sen ger de upp.

– Det kan vara suddiga bilder eller inlägg som är flera månader gamla. Det går inte att planlöst publicera något en vecka och sen låta kontot stå tyst. När informationen är gammal eller ointressant så tappar kunden intresset och det ser inte bra ut heller, säger han.

Enligt Michael så kämpar redan många småföretagare med att hinna med allt. Då kan det kännas fel att prioritera tid för Facebookuppdateringar, pengar på utrustning och tid för att få till den där riktigt bra bilden.

Men det lönar sig enligt Michael. Och att investera i bra bilder och lägga upp en strategi för sin närvaro kan vara ett bra sätt att börja på.

– Vi satsar väldigt mycket tid och pengar på att producera högkvalitativt material, något som vi även kan återanvända på annat sätt för hemsidan, tidningar och på annat håll, säger Michael Kleemann.

– Man måste kunna visa upp tjänsten man säljer och ett bra sätt att göra det är med bilder med hög kvalitet. Det är ett enkelt sätt att förmedla sina tjänster.  Erbjuder man fisketurer måste man helt enkelt kunna visa att man har bra fiske.

Kommentarer är stängda.