Internetsökningar i de flesta länder om Sverige domineras av turismrelaterade ämnen och bloggandet om resande och turism i Sverige har ökat i de flesta länder, enligt en undersökning från Visit Sweden.
Det geografiska avståndet påverkar tydligt kännedomen om Sverige när det gäller turism. Närliggande marknader intresserar sig i högre utsträckning för dagsutflykter eller billig shopping, medan man framför allt i Tyskland och Nederländerna intresserar sig för friluftsliv och naturupplevelser. I USA och Kina är Sverige ett mer exklusivt turistmål och man har samtidigt en mer exotisk och onyanserad bild. Ofta besöks Sverige i samband med en större Europaresa. Ryska resenärer tycks ha Sverige och Finland som anhalter på samma resa, enligt undersökningen.
Svensk mat har ökat i betydelse under det senaste året på de flesta marknader. Danska resenärer har blivit mer intresserade av skiddestinationer i Dalarna. Diskussionen i brittiska onlineforum visar vikten av bra flygförbindelser och där jämförs olika flygbolag och orter.
– Den explosionsartade tillväxten av sociala medier har gjort en stor mängd användargenererad information tillgänglig på internet, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Via våra netnografiska studier får vi en tidig bild av de trender som gäller svensk turism.
Visit Sweden har undersökt vad som skrivs i bloggar och vilka Sverigerelaterade sökningar som görs på Google i tolv länder: Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Ryssland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Kina och USA. Undersökningen gjordes under 2011 och en jämförelse är gjord med en studie som gjordes 2010.