Annons:

”Europas turism får inte bli slapp”

DEBATT. Europa är världens främsta turistdestination. Men för att behålla sin topposition och locka till sig fler turister från bland annat Asiens nya stormakter krävs innovation och förnyelse. Det skriver EU-kommissionären Antonio Tajani, med ansvar för turism, i en exklusiv debattartikel för Travel News.

Turistnäringen står i dag för 5,2 procent av sysselsättningen och 5 procent av välståndet i EU. Den är en strategisk sektor i vår ekonomi, men nu väntar ett antal nya utmaningar som måste bevakas och utnyttjas.

Med 380 miljoner besökare per år från länder utanför EU, och en marknadsandel på mer än 40 procent av den globala turismen, är Europa i särklass världens främsta turistdestination. Under de första två månaderna 2010 ökade den globala turismen med 7 procent. För Europas del var ökningen däremot bara 3 procent. Världen förändras, och därmed också turisternas vanor och krav. Om vi agerar på rätt sätt kan Europa räkna med allt fler turister från nya marknader, till exempel Kina. Förra året reste mer än 42 miljoner kineser utomlands, vilket var 5,2 procent mer än 2008, och trots den ekonomiska krisen spenderade de 34 miljarder euro (en ökning med 16 procent). Skillnaden gentemot 2001 är minst sagt iögonenfallande: då var det bara 7 miljoner kineser som turistade utomlands.

För att kunna utnyttja den lovande tillväxten i den globala turismen, och för att hjälpa EU:s turistnäring att anpassa sig till nya trender, har EU-kommissionen nyligen lagt fram ett nytt policydokument. Ambitionen är att stärka Europas image och lyfta fram Europa som ett hållbart och högkvalitativt resmål. I samarbete med samtliga EU-länder vill vi också skapa ett ”Europavarumärke”. Detta skulle bidra till att Europa ännu tydligare kan särskilja sig från andra internationella destinationer.

På senare tid har både den finansiella krisen och molnet av aska från Island drabbat turistnäringen hårt, och sviterna efter dessa bakslag är fortfarande inte övervunna. Om vi blickar framåt kan branschen inte leva på enbart EU-medborgarnas resor inom unionen. Det gäller att inte stelna i gamla inrotade mönster. Tvärtom, ständig förnyelse är ett måste för att kunna reagera på nya trender i konsumenternas vanor.

Ett innovativt tänkande behövs i hela turistnäringen, och de enskilda företagarna måste klara av att leva upp till marknadens krav. I det här sammanhanget stödjer EU-kommissionen idén om en gemensam ”IKT-turismplattform” för större aktörer som till exempel resebyråer och hotell.

Alla initiativ för att förlänga turistsäsongen måste uppmuntras. Ett exempel på detta är att Costa del Sol numera är ett välbesökt resmål även på vintern. Ett frivilligt informationsutbyte på europeisk nivå skulle säkert underlätta en samordning av skolloven mellan EU-länderna. Vi har redan prövat oss fram med detta genom ett projekt som kallas Calypso. Det rör sig om ett utbytesprogram för vissa marknadssegment, till exempel ungdomar, äldre personer, familjer med ekonomiska svårigheter, samt funktionshindrade personer. Syftet var att uppmuntra och underlätta för dessa grupper att resa under lågsäsong, men det handlade också om att utveckla hela turistsektorn under lågsäsong, särskilt på platser och i områden där turismen redan är väl etablerad men i hög grad säsongsbunden.

En bredare och djupare socioekonomisk kunskap om turism bidrar till att höja medvetenheten om turistnäringens betydelse Ett fungerande europeiskt observationsorgan för turism skulle på medellång sikt kunna bli ett effektivt nätverk för att få en samordning av forskning och analyser kring turismen samt för att sprida information om nya trender.

Vi vill också främja en hållbar, ansvarsfull och högkvalitativ turism, till exempel genom en EU-kravmärkning av resmål, på grundval av hållbarhetsindikatorer.
Slutligen kommer EU-kommissionen att satsa mer på integrering och samordning av åtgärder som är av betydelse för turismen, till exempel transporter och passagerares rättigheter, konsumentskydd och miljötänkande.
Prognoserna för turismen i EU ser nu lovande ut igen. Detta får emellertid inte leda till slapphet och självbelåtenhet. Vi måste hela tiden hålla turistnäringen på toppnivå, vilket är en förutsättning för jobb och välstånd. Vår europeiska turismprodukt måste vara varierad och hållbar. För att nå detta mål krävs det hårt arbete, men vår målsättning är glasklar: Europa ska även i framtiden vara världens turistdestination nummer ett.

 

Antonio Tajani, EU-kommissionär

 

Kommentarer är stängda.