Annons:

Disney och Innovasjon Norge i nytt samarbete

I samband med att Disneyfilmen Frost som har premiär på bio i Sverige genomförs en rad marknadsföringsaktiviteter som ska locka turister att besöka filmens norska miljöer.

Filmens miljön är inspirerad av norsk kultur, traditioner och natur. Samarbetet mellan Disney och Innovasjon Norge syftar till att öka intresset för Norge som resmål för turister från hela världen. 

I produktionen av Frost sökte filmmakarna inspiration för det fiktiva kungariket Arendal, som filmens handling kretsar kring – och fann den i Norge. Filmens Arendal är således inspirerat av Norges majestätiska landskap, arkitektur och mångåriga kulturarv. I kungariket finns exempelvis en stavkyrka och vissa karaktärer bär kläder inspirerade av den norska folkdräkten ’bunad’.

– Vi ville skapa en förtrollande och dynamisk miljö för Frost som skulle göra ett bestående intryck. Norge erbjuder en estetik och kultur som vi inte jobbat med tidigare och vi såg en fantastisk möjlighet i att inspireras av det dramatiska landskapet, arkitekturen och traditionerna i skapandet av filmen. Resultatet ger samma magiska känsla som en klassisk Disneyfilm, fast helt ny, säger Mike Giaimo, filmens art director.

Samarbetet kommer att innehålla gemensamma event och marknadsföringsaktiviteter, som digitala kampanjer under den tid som filmen visas på bio och finns för köp på DVD/Blu-ray. Disneys Frost får också ett eget avsnitt på visitnorway.com. Filmen har biopremiär i Sverige den 31 januari.

– Det här samarbetet är en fantastisk möjlighet för oss att marknadsföra Norge som en underbar
turistdestination. Disney är ett globalt och omtyckt varumärke och vi hoppas – efter att ha inspirerat till miljöerna i filmen – att publik i alla åldrar kommer att lockas till att besöka Norge för att upptäcka vårt vackra land, säger Per-Arne Tuftin, turismchef vid Innovasjon Norge.

 

Kommentarer är stängda.