Annons:

Deodorantjätte kan skicka svensk till rymden

Deodorantföretaget AXE kan ge en vanlig svensk en chans att uppleva tyngdlöshet i sin nya marknadsföringsaktivitet AXE Apollo Space Academy.

Rymdtävlingen, som har fått namnet Apollo, har egentligen ingenting att göra med det amerikanska månprogrammet. Så långt kommer nämligen inte de 22 vinnarna att ta sig. Det handlar istället om en resa på 106 kilometer, där farkosten sedan kommer att röra sig i en fallande bana runt jorden och därmed ge passageraren chans att uppleva tyngdlöshet. Men bara för att man vinner uttagningen i Sverige betyder det inte att man är klar för rymden. Därefter väntar ännu en uttagning bland 74 kandidater från andra länder. Av dessa utses 22 vinnare. Axe har köpt biljetterna det privata rymdföretaget SpaceXC och dess farkost The Lynx (Lodjuret) för 940 000 kronor styck. Svensk domare är rymdfysikern Patrik Norqvist vid Umeå universitet. Fartyget The Lynx har ännu aldrig befunnit sig i rymden, men en provtur på 100 kilometers höjd ska utföras i början av året. De första passagerarna beräknas skickas upp under 2014.

Kommentarer är stängda.