Samtidigt stämmer det att vårt engagemang i nätverket Stockholm Gay and Lesbian Network upphör.
Vi kommer att marknadsföra Stockholms erbjudande inom HBT-området i vår verksamhet även framöver. För det är precis som artikelförfattarna skriver: ”Stockholm är en av världens mest öppna och hbtq-vänliga städer med ett gott rykte”. Och det ska vi fortsätta vara. Därför är det naturligt att låta dessa frågor genomsyra utvalda satsningar snarare än att särskilja dem.
De ”riktade insatser som lockar early adopters och sätter trender som ger följdeffekter i form av fler besökare”, som artikelförfattarna efterfrågar, är det primära skälet till vår nya satsning på marknad och analys.
Artikelförfattarna menar att vi ”avvecklar satsningen på HBT-turister”. Det stämmer inte. Under 2016 planerar vi att göra två enskilda marknadsinsatser, dels på den amerikanska och dels på den brittiska marknaden. Dessutom är HBT-området som en naturlig del i stadens värdskap under Eurovision Song Contest i maj 2016, för att ta några exempel.
Satsningen på HBT handlar inte bara om det vi gör nu, utan är en långsiktig satsning. När en utvärdering görs av hur Stockholms erbjudande gått fram till målgruppen om några år hoppas vi att vi har lyckats bryta ny mark som världens mest öppna och HBT-vänliga städer.
Karin Mäntymäki, tf vd Stockholm Visitors Board
En kommentar