Curators of Sweden låter en ny svensk varje vecka äga det officiella Twitterkontot @sweden. Flödet bygger på yttrandefrihet och är ocensurerat så länge kuratorn inte bryter mot svensk lag eller använder kontot för kommersiell verksamhet.
Initiativet har nått människor i 120 länder och har fått 67 000 personer att ständigt följa svenskarnas vardag på Twitter. Nu har VisitSweden och Svenska institutet även nominerats till Stora Kommunikatörspriset.
Curators of Sweden har hyllats för sin öppenhet och modet att som officiell kanal släppa innehållet fritt till medborgarna. Målet är att skapa ytterligare intresse och kännedom kring Sverige i flödet samt att med själva idén stärka bilden av ett demokratiskt och öppet land. Initiativet har fått många efterföljare över världen, till exempel @TWkUSA och @WeAreAustralia.
Kampanjen har skapat rubriker i tidningar, radio och tv över hela världen och nått en läsarkrets på över 84 miljoner människor. Det har fått ett stort antal utmärkelser inom kreativitet och effektivitet, däribland ett Grand Prix i Cannes Lions, ett guld i Euro Effies, Clio Gold, Guldägg och två 100-wattare. Detta gör Curators of Sweden till en av Sveriges mest prisade kommunikationsinsatser någonsin.