Annons:

Automatiserade brev till kunder

Hur svarar du positivt på ett ilsket klagobrev från en gäst? Hur lockar du lokalpressen att skriva om din verksamhet? Föreningen Förtur har lanserat den webbaserade tjänsten Turismtorget som hjälper turistföretag och turistbyråer att kommunicera med kunder och omvärlden på ett trevligt och professionellt sätt.

Många mindre turistföretagare har väldigt ont om tid. De är ”doers”, att sitta och formulera svar till gäster som klagar eller folk som sökt jobb tar mycket kraft och tid om man inte är så van. Men kunden kräver feedback och hur den formuleras är viktig för hur kunden i slutändan uppfattar företaget, säger Kristina Berman, informatör på Förtur.
Tjänsten erbjuder drygt 100 olika dokument inom cirka 20 olika kategorier, från pressreleaser och klagomålssvar till skriftliga avtal och tal.
Inom varje kategori kan turistföretaget även välja på olika varianter av svar. Det finns exempelvis förslag för när en kund blivit dåligt bemött och har rätt i sin kritik– och när kunden haft fel.
De olika kommunikationsalternativen har utarbetats av företaget Rhetlab, som består av utbildade retoriker, vilket märks tydligt i en del formuleringar. Ett svarsbrev till en restauranggäst som klagar på maten inleds: ”Ju fler kockar desto sämre soppa, brukar det heta. I vårt fall var det snarare tvärtom. Vi hade för få kockar dagen för ditt besök, vilket påverkade servicen och maten …”
Tips på bra disposition till ett tal och pressreleaser, översättningar till engelska, danska, norska och tyska finns också bland funktionerna. En av de första kunderna är turistbyråerna i Norsjö och Lycksele, som drivs av den ekonomiska föreningen Gold of Lapland.
– Det känns spännande och jag hoppas det ska vara en trygghet för våra turistbyråanställda, inte minst lite ovana sommarvikarier, att de kan ha stöd i dokumenten när de hanterar svåra frågor, som klagomål, säger Maria Larsson, bokningsansvarig på Gold of Lapland.

KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.