Annons:

Premium

Återhämtning av Kinas utlandsturism kan gå långsamt

Kinas "noll-covid"-politik har lättats. Men återhämtningen av kinesisk turism kommer att dröja. Text: Janne Sundling

”Kina var tidigare världens största utgående turismmarknad, men har praktiskt taget försvunnit efter att man stängde gränserna i början av 2020”

Mer än hälften av kineserna säger att de kommer att skjuta upp resor utomlands, under perioder från flera månader till mer än ett år, även om gränserna öppnas igen, visar en undersökning som publicerades i veckan.

Ett tecken på att återhämtningen från covid-19-åtgärderna kommer att ta tid. Fastlandet i Kina behåller några av världens strängaste åtgärder för PCR-tester och karantän för internationella resenärer, trots vissa inhemska lättnader efter de tidigare COVID-protesterna.

Rädsla för infektion var det största oron hos dem som sa att de skulle skjuta upp resor i en undersökning med 4 000 konsumenter i Kina av konsultfirman Oliver Wyman.

– Människor har blivit försiktiga. Så även när de kan resa, tror vi inte att de kommer tillbaka direkt, säger Imke Wouters, partner på företaget till Reuters.

51 procent av de tillfrågade planerar att skjuta upp internationella resor. Och när de gör det, kommer kortdistansdestinationer att vara de första att öka, säger konsultföretaget i studien ”Kinas konsumtionsåterhämtning”.

Hongkong, alltid välbesökt. Foto: Wikicommons

”51 procent av de tillfrågade planerar att skjuta upp internationella resor”

Hongkong toppade önskelistorna för tidiga resor, 34 procent av de tillfrågade sa att det skulle vara deras första resa efter återöppningen.

Kina var tidigare världens största utgående turismmarknad, men dess utomeuropeiska besökare, som spenderade 127,5 miljarder dollar på Kinaresor 2019, har praktiskt taget försvunnit efter att man stängde gränserna i början av 2020 och stoppade icke-nödvändiga resor för medborgare.

Kinas kompromisslösa ”noll-covid”-politik har drabbat ekonomin hårt, och analytiker har varnat för att varje återöppning kommer att bli ojämn och komplex.

Medan rapporten fann att konsumenternas sentiment dämpats av låsningar och ekonomisk osäkerhet, sa Wouters att kinesiska konsumenter fortfarande visade en vilja att öka utgifterna nästa år om förhållandena förbättras.

Nästan hälften, eller 44 procent, av de tillfrågade sa att de kommer att öka sitt personliga sparande under nästa år.

De flesta utgifterna under de kommande 12 månaderna kommer att fokusera på personligt välbefinnande, kopplade till hälsa, fitness eller välbefinnande.

På nytt jobb