Travel News fick ett kort snack med Göran Nilervall, marknadschef på Israels turistråd, en av de 17 utländska turistbyråerna som deltar.
Varför drar ni på turné till Malmö och Göteborg?
— Det är ett årligt event sedan många år. Vi vill visa upp oss utanför Stockholm, tillfällen då vi bjuder in både journalister och resebransch. Det är ett väl inarbetat koncept med både workshop, mingel och underhållning.
Vad är nytt för i år?
— Att vi börjar eventet kl 17 med ett seminarium om resetrender, kommunikationer och nyheter om TUR som blir ungefär en timme långt. Sedan blir det workshop, mingel och middag.
Vilka föreläsare har ni med er?
— Tickets marknadschef Michael Kapil ska prata om trender för privatresandet, Daniel Borg från Mynewsdesk ska berätta hur man ska jobba med innehåll i pressreleaser och sociala medier för att nå ut med sitt budskap. Hans Remvis från Resurs ska tala om globala resetrender – och Farhad Kakavand berättar om TUR:s nya planer inför 2016.
Antorkvällarna brukar ju avslutas med karaoke – hur blir det i år?
— Ja, det är ju en tradition som Henrik Göthlin från Estländska turistbyrån hållit i med bravur, men i år tar karaoken en paus. I stället avslutar vi kvällen efter middagen på en närliggande bar.
Visst brukar det vara mera folk som kommer till Malmö än till Göteborg?
— Ja, det är svårare att nå ut till Göteborg än i Malmö. I Malmö hade vi cirka 50 besökare från branschen och media förutom vi på turistbyråerna. Men vi försöker förnya oss för att skapa större intresse i Göteborg, i år hoppas vi att seminariet och TUR:s medverkan ska locka folk.