Enligt AI-plattform Allora.ai kommer resenärer från USA att stå för 32 procent av alla bokningsintäkter på fyra- och femstjärniga hotell, betydligt mer än vanligt för den här tiden på året. Amerikaner utgör vanligtvis 24 procent av intäkterna och inrikesresenärer 34 procent, enligt plattformen.
– Det faktum att kröningen verkligen har fångat fantasin hos besökare från USA är en riktig extra bonus för hotellägare i London, eftersom de är mycket mer benägna att använda hotellets faciliteter, som restaurangen eller spaet. Och de spenderar mycket mer än inhemska, säger Michael De Jongh, kommersiell chef för Allora.ai till Bloomberg.
Amerikanska besökare kommer på lyxhotell att kunna spendera pengar på allt från afternoon tea och cocktails med kröningstema till middagar med Michelinstjärnor och en speciell whisky för 25 000 dollar.
Det 5-stjärniga hotellet The Londoner öppnar en pop-up kunglig martinibar. Dorchester öppnar sitt tak på kröningsdagen för att låta gästerna se kröningsprocessionen medan de njuter av en trerätters lunch, från 165 pund per person.
Patricia Yates, vd för VisitBritain, Storbritanniens nationella turistbyrå, sa till Bloomberg förra månaden att kröningen har en global dragningskraft, särskilt för amerikaner, som är de viktigaste drivkrafterna bakom landets återhämtning efter att pandemirestriktionerna. Amerikaner spenderade 5,2 miljarder dollar i Storbritannien 2019, och utgifterna hittills i år har redan ökat med 40 procent, enligt VisitBritain.
Samtidigt visar undersökningar att de flesta britter inte bryr sig mycket om kröningen. Många förklarade att de vill komma ut ur London helt under festligheterna. Sökdata från Expedia visade att brittiska resenärer har letat efter flyg till Amsterdam, Paris och till och med New York, medan lyxhotellen i London bokas av amerikaner.