Allt fler väljer att boka först och betala senare. Det kan göras på olika sätt: kort, Swish, PayPal eller annan betalapp och rentav med kontanter.
– Kort är det vanligaste betalningssättet, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving. Det är ett väl rotat beteende, eftersom det ofta ingår ett försäkringsskydd och ibland ger poäng eller cashback.
Den som väljer att dela upp betalningarna gör egentligen ett kontantköp och tar ett lån hos resebolaget.
– Många, ja allt fler, väljer vårt räntefria alternativ med fyra delbetalningar, säger Claes Pellvik. Det har blivit allt viktigare att kunna erbjuda finansiering eftersom resor är ganska dyra.
–Finansieringen har ökat med 22 procent på bara ett år.
Då gäller det att ha pengar på kontot när det blir dags att delbetala. Kunder med större köplust än kassa har Klarna kämpat med i många år:
– Väldigt många reseföretag har Klarna eftersom kunderna vill kunna dela upp betalningarna, säger Didrik von Seth, vd för Svenska Resebranchföreningen (SRF).
– Men om resan inte blir av har den som betalat med kort en fördel och kan få tillbaka pengar från kortföretaget.
Om researrangören skulle gå i konkurs kan kunden som köpt en paketresa få tillbaka pengarna från Kammarkollegiet där resebolaget ställt garanti. Men det gäller bara enskilda konsumenter, inte företag.
– Därför tar kortföretagen en risk som de brukar hantera genom att ta en bankgaranti eller innehålla belopp för researrangören. SRF har länge krävt att även företag ska kunna få pengar genom resegarantin och det ingår i den utredning om förändrad resegaranti som nu bereds i regeringskansliet.
Klarna har också ett kort liksom flera sätt att skjuta fram betalningar.
– De är stora i resebranschen, konstaterar Claes Pellvik på Ving, men vi har valt att samarbeta med Resurs Bank.
Varför?
– De hade en bra lösning för oss och låg bra till kostnadsmässigt.
Risken att Klarna skulle locka kunder att boka resor de sedan inte kan betala vill varken Pellvik eller von Seth ha någon åsikt om, de säger sig sakna insyn i exakt hur stora Klarna är i resebranschen eller hur deras kreditförluster ser ut.
I april ska Klarna introduceras på börsen i New York. Ekonomijournalisten Per Lindvall har granskat Klarnas räkenskaper och är lite undrande inför tajmingen:
– Det är väldigt många som tar stryk i börsnedgången i USA. Klarna har ett starkt USA-fokus och där sjunker konsumenternas förtroende snabbt.
Men de redovisar ju äntligen en liten vinst?
– Jo, men den består helt och hållet av reavinster. Men de fortsätter växa. Dilemmat är att om du ska växa i en etablerad bransch måste du ta risk och ha ett bra erbjudande, vilket ofta innebär lågt pris.
Klarnas börsintroduktion i USA lär inte påverka resebranschen i Sverige, där reslusten spirar trots allt klenare kassa.