Annons:

Abu Dhabi, Tallinn och Chile tros få uppsving 2011

När Hotels.com trendspanar om svenskarnas resande under det nya året utses Abu Dhabi, Island, Tallinn och Chile till årets bubblare.

Hotels.coms komminkationsdirektör Alison Couper tror att svenskarna i år kommer att resa mer till Tallinn, Chile, Island och Abu Dhabi.
 
Priserna i Abu Dhabi föll 29 procent under fjolåret på grund av nyetableringar av hotell samt färre affärsresor i lågkonjunkturens spår. Hotels.com tror därför att flera svenskar kommer att passa på att resa dit under vår- och sommarsäsongen.
 
På Island föll priserna med 15 procent under fjolåret och Chiles turistsektor kan tjäna på medieuppmärksamheten i samband med gruvolyckan. Tallinn lockar besökare genom att vara en av årets kulturhuvudstäder.
 
Hotels.com tror också att 2011 blir ett stort år för mobila lösningar. Resenärer kommer att boka sina resor på mobiltelefoner och surfplattor. Ökningen av tjänster inom sociala medier gör också att resenärer i allt större utsträckning använder sig av användargenererat innehåll. Folk kommer att förvänta sig filmer, bilder och omdömen vart än de vill åka och deras beslut kommer att formas av dessa nya mediekanaler.
 
Webbanvändandet gör att kunderna förväntar sig låga priser, menar Hotels.com. Eftersom konsumenterna blir mer och mer kunniga kommer de att leta efter kuponger och erbjudanden för att få det lägsta priset. Resenärerna kommer att börja boka hotell på samma sätt som de bokar flygbiljetter, det vill säga rensa bort merkostnader som tidig incheckning och exkludera exempelvis frukost.
 
Antalet resenärer från Brasilien och Kina kommer också att öka när ländernas valutor stärks.

Kommentarer är stängda.