Annons:

50-årskalas för Singapore

Singapore fyller 50 i år, där besöksnäringen och Singapore Airlines har varit viktiga hörnpelare. TN lät resejournalisten Peter Hanneberg göra en kort betraktelse över den asiatiska metropolens framgångssaga.

Singapore har verkligen något att fira i år. 50 år har passerat sedan självständigheten 1965. Med facit i hand är den lilla stadsstaten en veritabel framgångssaga skapad av bestämda ledare med orädda visioner. Framför allt tillskrivs Lee Kuan Yew landsfaderstatus. Han bildade People’s Action Party 1954 och blev premiärminister 1959. Samma år var han med och skrev det blivande landets författning.

På 50 år har Lee Kuan Yews regering och efterföljare lyft Singapore från u-land till Asiens högsta levnadsstandard och till ett av världens 22 rikaste länder, trots att naturtillgångar saknas och landytan bara motsvarar halva Öland. Singapore blev snabbt en av Asiens fyra ”tigerekonomier”, i gott sällskap med Taiwan, Sydkorea och Hongkong.

Regeringen satsade främst på tillverkningsindustri och på att locka utländska investerare och banker, samt på att skapa arbete och hålla korruptionen borta. De har lyckats bygga en gemensam nationell identitet ur de många etniska bakgrunderna. Sveriges förtroende yttrar sig i våra 250 kontor i staden.

Ett flaggskepp bland landets egna företag var Singapore Airlines.

– Flygbolaget och landet har vuxit parallellt och stöttat varandra som två bröder sedan självständigheten 1965. Singapore Airlines blev en av hörnpelarna i Singapores ekonomi och internationella image, säger Sverigechefen Vinod Patel och utvecklar resonemanget:

– Lee Kuan Yew var ”hands on” och väntade inte på att västvärldens investerare skulle hitta till Singapore. Hans vision var att utveckla flygbolaget till bästa tänkbara transportmedel för att helt enkelt åka och hämta de politiska och korporativa ledarna till Singapore. Och det skulle ske ”in style”. Redan själva resan till Singapore skulle imponera och inspirera.

Och det har den gjort, vilket bevisas av de otaliga utmärkelser bolaget fått för service, komfort och säkerhet. Affärsklass och förstaklass har upprepat hamnat högst på topplistorna, vilket har fyllt flygplanen enligt visionen.

Högt på listorna över ”Världens bästa flygbolag” har Singapore Airlines ståtat minst 40 gånger i Conde Nast Traveler och Travel+Leisure Magazine. I Wall Street Journal har flygbolaget varit ett av ”Asiens mest beundrade företag” i 18 år i obruten­ följd. För att nämna några av lovorden.

Singapore Airlines ses som ett bra exempel­ på regeringsstödda, nationella företag som lyft landet i världens ögon. Tillsammans­ med de andra toppnäringarna har turismen och besöksnäringen vuxit kraftigt.

1990 såg landet 5 miljoner internationella ankomster. 2005 var de 9 miljoner. Tio år senare – år 2015, då landet firar sina första 50 år som fri nation – når siffran 15 miljoner besökare per år. Turismen och besöksnäringen har vuxit till Singapores största näring.

Det ska tilläggas att Lee också kritiserats hårt för vissa av sina maktmetoder. För att neutralisera sina motståndare satte han exempelvis i system att stämma opponenterna för ärekränkning. Men slutomdömet tycks ändå vara ”en positiv diktator som (trots allt) byggde Singapore”.

Kommentarer är stängda.