Grattis Joakim Sundh du är ny vd på MTRX. Varför valde Henrik Dahlin vd för MTR Nordic dig?
Tack, det känns fantastiskt roligt. Jag är både hedrad och väldigt glad över att få förtroendet att ansvara för Sveriges bästa tågbolag. Jag har varit tillförordnad i rollen som vd för MTRX sedan 1 oktober och det föll sig därför naturligt att jag fick frågan när Mats Johannesson lämnade för att ta över vd-rollen på MTR Pendeltågen.
Vad gör en tågdirektör hela dagarna?
Min roll är att leda bolaget och tillsammans med alla medarbetare förnya upplevelsen av tågbranschen och se till att fortsätta vara det tågbolag som är punktligast och har mest nöjda kunder. Men det innebär också att vi som nu, under en pågående pandemi, arbetar för att kunna erbjuda ett så tryggt och säkert resande som möjligt.
2019 tjänade du 1 325 946 kronor, får du högre lön nu?
Det är en sak mellan mig och min arbetsgivare.
Du är internrekryterad, vad är fördelarna med det?
Fördelarna är flera, men för att nämna några så ger det mig en kortare startsträcka då jag kan bolaget, är väl insatt i våra rutiner och processer och arbetar och lever efter våra värderingar. Dessutom har jag förmånen att få nya kollegor samtidigt som jag har kvar mina gamla.
Finns det några nackdelar?
Det finns det säkert, men inga jag kan komma på just nu.
Varför ska man åka med MTRX?
För att vi är punktligast och för att vi ständigt gör vårt yttersta för förbättra upplevelsen för de som söker ett att tryggt, smart och personligt resande. Att vi dessutom har bland de lägsta biljettpriser på marknaden är ju också ett plus.
Ni vill in i SJ:s biljettförsäljningssystem. Varför ska de hjälpa sin värsta konkurrent?
I regeringens utredning har det påvisats att ett öppnande av statens bokningsplattform SJ.se för alla operatörer skulle förenkla för resenären att välja tåget. Redan idag säljs de flesta, men inte alla, operatörers biljetter på plattformen. Ett öppnande av plattformen skulle ta bort konkurrenshinder och skapa konkurrensneutrala villkor för tågbolag. Det är positivt för konkurrensen, vilket i sin tur är positivt för både resenärer och klimatomställningen.
Vad är viktigast: hastighet eller biljettpriset?
Båda spelar roll, och är olika viktiga för olika resenärer, men jag säger istället punktlighet.
Vilka KPI kommer ditt arbete att mätas mot?
Jag är ytterst ansvarig för verksamheten, vilket betyder att jag mäts på hur väl vi presterar i allt från säkerhet till lönsamhet, kundnöjdhet och medarbetarnöjdhet.
2020 har varit det tuffaste året någonsin för reseindustrin. Ge oss en bild av det som varit?
2020 har varit ett tufft år där vi tvingats ställa om vår verksamhet utifrån de restriktioner och riktlinjer som har implementerats. När rekommendationen är att inte resa slår det med stor kraft mot tågföretagens intäkter. Detta har lett till att vi och många med oss behövt anpassa trafikutbudet och minska antal avgångar. För våra medarbetare har det inneburit permitteringar och att vi behövt tänka nytt i hur vi arbetar. Trots en tuff tid är jag otroligt stolt över att vi lyckats fortsätta att leverera ett tryggt och säkert resande för de som behövt resa.
Hur blir 2021?
Jag hoppas och tror att vi kommer gå starka ut det här. Det kommer vara en tuff väg tillbaka, men vi räknar med att det kommer vara en stor efterfrågan på att resa hållbart när det väl blir möjligt.
Namn: Joakim Sundh
Titel: VD MTRX
Familj: Ja, fru och tre döttrar
Bor: Vaxholm
Senaste resa: Affärsresa till London i februari 2020
Favorithotell: Copperhill Åre
Favorittågresa i världen: Den har jag inte upptäckt än
Favoritreseapp: MTRX
Flygbolag som jag åker helst med: Åker helst tåg
Favoritdestination: Rom
Min drömresa: En lång resa genom smakernas Italien med familjen
Detta vet vi inte om dig: Det kan väl vara att jag är rätt händig i köket.