Totalt genomfördes 52,9 miljoner övernattningar i Sverige under 2011, vilket är en ökning med en halv miljon från 2010. Det främsta skälet till att ökningen inte blev större var en vikande konjunktur i Europa och att antalet besökare från våra nordiska grannländer minskade med nästan 5 procent.
För andra året i rad blev de långväga besökarna fler. Från Kina ökade övernattningarna med 32 procent och från Indien med nästan 35 procent. Även USA ökade med fyra procent, medan Japan minskade med 2,4 procent. Totalt ökade övernattningarna från de långväga marknaderna med 18,5 procent. De regioner som fick flest nya besökare från utlandet var Stockholm och Norrbotten.
Logiintäkterna på hotell, stugbyar och vandrarhem fortsatte att öka till totalt 19,2 miljarder kronor eller med 7,4 procent under 2011. Störst ökning hade Stockholm, där intäkterna ökade med 570 miljoner kronor, följt av Västra Götaland som ökade med 129 miljoner kronor. Procentuellt var det Södermanland som ökade mest, plus 15,4 procent. På hotellen ökade antalet sålda rum med nästan 4 procent och logiintäkten per disponibelt rum med 5,1 procent.
– Turismen bidrar med drygt 160 000 jobb och är viktig för Sveriges ekonomi. För att skapa långsiktig tillväxt behöver vi öka tillgängligheten och förbättra förutsättningarna för turistföretagen. Här kan Tillväxtverket bidra med både kunskap och samordning, säger Tillväxtverkets generaldirektör Christina Lugnet.