Annons:

Premium

Travel tech: Byt hotell efter incheckning lovar reseapp

Inte nöjd med rummet? Dålig utsikt? Tråkigt hotell? Resebokningsappen Hoppers utlovar nu en lösning i form av en ”ångerfunktion” i sin app.

Hoppers hotellerbjudande kan kanske vara attraktivt för många gäster, men bli en huvudvärk för hotellen. Hopper utökar sitt sortiment av finansiella techprodukter, inklusive en som låter kunder betala en avgift för att lämna ett hotell efter incheckning.

Gästen kan boka ett liknande hotell och Hopper lovar betala 100 procent av ombokningskostnaderna. Gästen behöver inte lämna omedelbart efter incheckningen men kan lämna senare under vistelsen om något går fel, lovar Hopper.

Fast det är inte gratis. Och avgifterna kan variera, sa en talesperson för Hopper. Men den genomsnittliga avgiften för att byta av någon anledning ska vara 30 dollar.

Så Hopper betalar både hotellet som gästen ratar och tillämpar det ”gamla” rumspriset på det nya hotellet?

– Hopper tar hand om alla avgifter som beror på hotellet, säger Hoppers talesperson till resesajten Skift.

– Som med alla våra fintech-produkter prissätter vi risken för att en användare kommer att använda de tjänster de köper, hävdar Hopper.