Med hjälp av Delivery Management Systems (DMS) kan resenären i framtiden gå direkt till säkerhetskontrollen – helt utan att checka in. Istället identifieras man automatiskt vid alla resans hållpunkter, från gate till biluthyrning, med hjälp av exempelvis biometri.
– Vi har under en längre tid sett en tydlig rörelse inom flygindustrin mot papperslösa och biometribaserade lösningar som både minskar köer och personalbehov samtidigt som de förbättrar passagerarupplevelsen markant. Vi är väldigt väl positionerade för detta ur ett tekniskt perspektiv, säger Christian Karlsson, vd på svenska Checkin.com till Travel News.
Han betonar samtidigt att den globala utmaningen är komplex:
– Man måste ha respekt för att utmaningen att lösa detta på global nivå är stor, med tanke på regionala skillnader i regelverk, infrastruktur och teknisk mognad. Att biometri är framtiden råder det dock ingen tvekan om.
Amadeus rapport visar hur flygbolag nu lämnar gamla system från 1940-talet och satsar på mobil teknik och automatisering. Resultatet: färre köer, färre manuella moment – och snabbare återhämtning vid förseningar eller störningar.
För Norden, som redan ligger i framkant när det gäller digitala reseupplevelser, kan det innebära ett stort lyft – både för effektiviteten och för kundnöjdheten.