Annons:

Premium

Nya Resia återuppstår i digital form

För två år sedan var anrika Resia nere på knäna genom coronapandemin. Idag har företaget gjort en genomgripande förändring av affärsmodellen och kunderna ramlar in igen. Räddningen handlade om att Resia bantade bort alla fysiska butiker och fick nya digitala muskler när de köptes upp av internationella travel tech-spelaren TripActions.

”Vår strategi är att hitta rätt expertis med rykte om bra service, och så lägga till vår teknologi – och Resia har utmärkt rykte i Sverige”

– Det var en strålande vårdag när vi gick till tingsrätten i Göteborg i slutet av maj 2020 och fick vår rekonstruktionsansökan beviljad. Och det var väldigt sorgligt, minns Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia, som arbetat inom företaget alltsedan 2004.

Nu stängdes ett stort kapitel i berättelsen om svensk resebyråmarknad. Redan 1971 hade det moderna Resia grundats, och med början i Borås öppnades snart affärer runt hela landet. Parallellt hade entreprenörerna Erland Edvardsson och Björn Kjellgren 1974 tagit över en liten nystartad resebyrå i Alingsås, och 1989 tog de även över Resia. Även klassiska Bengt-Martins, grundat av Bengt Berg på 70-talet, gick samman med Resia år 2000 under det gemensamma gruppnamnet.

Under 50 år fortsatte Resia att vara självfinansierade, och gjorde en stark organisk tillväxt. Som mest hade man ett 60-tal butiker över hela landet.

– Vi var ensamma på marknaden om att vara en stor blandresebyrå, med både B2B och B2C. Volymmässigt var vi störst på B2C, men det var ju när chartern var som störst. Och vi sålde alla: Ving, Apollo, Fritidsresor/TUI och så vidare, säger Eva Moen Adolfsson.

Ett annat stort segment var möten, konferenser och kongresser. Men på sikt gick Resias stora bredd från att vara en styrka till att snarare bli ett hinder. Kraven på teknik och kompetens blev spetsigare och spetsigare. Digitalt hade Resia ett antal egna utvecklare, och hade också byggt ut sin teknik genom förvärvet av sajten Resfeber från Travelocity, Men utvecklingen gick snabbare än vad Resia kunde mäkta med.

Lösningen blev att successivt minska B2C-erbjudandet, och sakta men säkert stänga ned butikerna runt landet. När coronapandemin kom i början av 2020 accelererades utvecklingen rejält, och i juni 2020 stängdes alla de kvarstående Resiabutikerna rakt av. Från knappt 400 anställda kapades personalstyrkan till nedåt 50, allt på mycket kort tid.

RESIA CEO Eva Moen Adolfsson.

– Men vi hade också en stor utmaning med rekonstruktion. Alla betalströmmar stoppade över en natt och allt skulle betalas tillbaka. Reverserad försäljning hade man ju inte med sig från Handels och företagsekonomin, men det gjorde vi hela tiden nu, säger Eva Moen Adolfsson.

Till slut nådde Resia ett ackord på 40 procents återbetalning, vilket Eva Moen Adolfsson bedömer är rätt högt.

Mycket snart vände emellertid lyckan upp igen för den krisande resekoncernen. Rekonstruktionen lyckades och med ytterligare kraftfulla åtgärder var bolaget återigen solida med ett starkt eget kapital.

Tajmingen var lyckad. Den tyska digitala resebyrån Comtravo var nämligen ute på shoppingrunda vid den här tiden, och snart föll ögonen på svenska Resia. Men innan affären skulle avslutas hann den stora fisken Comtravo slukas av en annan, ännu större fisk – den amerikanska digitala affärsresebyrån TripActions. Och samtidigt med förvärvet av Comtravo köpte TripActions även Resia.

Simone Buckley, Vice President Marketing EMEA vid TripActions, berättar mer om affären för Travel News:

– Vi visste att vi behövde förstärka vår närvaro i Norden. Och det var en fördel att förvärva Resia samtidigt med Comtravo; då fick vi två i ett. Vår strategi är att hitta rätt expertis med rykte om bra service, och så lägga till vår teknologi – och Resia har utmärkt rykte i Sverige.

Redan tidigare hade TripActions köpt brittiska affärsresebyrån Reed & Mackay, och genom det kombinerade köpet av Comtravo och Resia expanderade man nu ytterligare i Europa.

Eva Moen Adolfsson jublade över uppköpsbeskeden:

– Det var på den här sidan jag ville vara! Att vara mellanled är annars en utmaning. I vår tillväxt har digitaliseringen och betalströmmarna varit de stora utmaningarna. Därför är det högsta vinsten att komma in i det här bolaget och se vad man verkligen kan erbjuda kund.

Resia har nu återuppstått med TripActions plattform, betallösning och resekostnadsmodul. En paketlösning som Eva Moen Adolfsson beskriver som en bra ”plattform för hela resebyrån”, till skillnad från aktörer som Hotels.com för endast hotellbokningar eller flygbokningssajter för flygbiljetter.

– Så nu nyanställer vi ju igen, eftersom marknaden har vänt upp igen, tillägger hon.

Idag fokuserar Resia primärt på affärsresande, grupp, konferens och kongress, och har endast en mindre andel semesterkunder. Beskedet från TripActions är att verksamheten ska inlemmas under ett gemensamt paraply, men när det ska ske är ännu inte bestämt.

Enligt den senaste finansieringsrundan värderades TripActions till 7,2 miljarder dollar – att jämföra med Amex Global Business Travels värdering om 5,3 miljarder dollar.

Vad är det ni gör annorlunda än konkurrenterna?

– Vi beskriver oss som den enda plattformen med integrerad resebetalning och utgiftshantering, säger Simone Buckley. Vi har också vår egen betalningsmekanism genom ett partnerskap med Stripe.

Dessutom erbjuds man som företagskund ett lojalitetsprogram genom reseplattformen, vilket ska gynna kundlojaliteten.

JOAKIM RÅDSTRÖM