Annons:

Premium

Nya AI-verktyg från Amazon vill hjälpa till att revolutionera resebranschen

Amazon Web Services, AWS, har just nu en stor konferens i Las Vegas. Avslöjanden av de senaste teknikgenombrotten har följt tätt på varandra – liksom hur de kan förändra hur resebranschen arbetar. Av: Linda Iliste

Datormolnföretaget AWS, ett dotterbolag till Amazon, arbetar redan med kunder inom bland annat resebranschen för att i diverse projekt kunna utveckla de senaste AI-framstegen.

Det stora avslöjandet under konferensen är AWS:s nya biometriprodukt, Amazon One Enterprise. En kiosk som kan scanna händer och på så vis verifiera en persons identitet. 

Syftet med produkten är att erbjuda en tjänst som gör det möjligt för företag att lägga dagens säkerhetskontroller bakom sig, oavsett om det rör passkontroller eller passerkort för anställda. Ett potentiellt användningsområde är med andra ord flygplatser och hotell för att ge resenärer och gäster tillträde. Avläsningen sägs vara 99,9999% säker. 

Ett annat avslöjande är de nya generativa AI-förmågor man utvecklat till den molnbaserade plattformen Amazon Connect. Döpta Amazon Q, Amazon Connect Contact Lens, Amazon Lex respektive Amazon Connect Customer Profiles är det fyra verktyg som på olika vis kan hjälpa företag att strömlinjeforma sin kundtjänst. 

Amazon Connect Contact Lens kan summera innehållet i chatfrågor så att till exempel en hotellanställd snabbare kan ge den hjälp en gäst begär. Amazon Lex å andra sidan ska göra det möjligt för administratörer att bygga nya chatbotar med förinspelade röstmeddelanden för att skapa en känsla av betydligt mer personlig service än dagens AI-chatbotar förmår.