”Operatörerna är bra på att hålla på med sina bussar och laga och serva dem, men de är inte alltid lika bra på det digitala. Det här vi kommer in”
Sajten har tre ansikten. Den första liknar Airbnb och det är här bussbolagen laddar upp all information om sina bussar och chaufförer. Kunderna ska kunna skräddarsy sina beställningar utifrån parametrar som elbuss, toalett och kaffebehov. Komplicerade resor såsom en långresa till Österrike klarar systemet inte av – än.
Men ska du mellan två städer i Sverige ska de inte vara något problem att boka direkt. Eller exempelvis bara åka runt i buss en dag är det enklare än någonsin att hitta en chaufför och ett lämpligt fordon.
Idag finns exempelvis Bokabuss.nu, men då får du bara en offert när du skickar in din förfrågan.
Tjänsten ut mot kund ska fungera som Booking.com. Där kan du alltså välja vad du tycker är viktigast: högst betyg eller lägst pris.
Sajten har ett tredje ansikte som enligt Robert Nyberg påminner om Uber. Här får föraren information om var han ska köra vid rätt klockslag och när det är tid att ta en paus enligt gällande regelverk. I denna del kan chauffören enkelt lägga in avvikelser och tillägg så att operatören enkelt kan ta betalt för dessa extra tjänster. Idag händer det att dessa extra intäkter glöms bort när det ska skriva en faktura…
Bussmarknaden som den nya sajten vill in på omsätter idag 4 miljarder. Och målet är att med tiden ta 20 procent av denna marknad.
– Ju enklare det är att boka desto större kommer bussmarknaden att bli. Men det kommer att några år nå våra mål, säger Robert Nyberg.
Men man vill inte som Booking.com förvandla operatörerna till sina slavar under en hård prispress.
– Vi måste se till att bussbolagen ökar sin lönsamhet. Jag tror inte att det blir en prispress. Har du som exempelvis Volvo besök från Kina vill du ge dina gäster en bra upplevelse hellre än att spara en tusenlapp, säger Robert Nyberg och fortsätter:
– Operatörerna är bra på att hålla på med sina bussar och laga och serva dem, men de är inte alltid lika bra på det digitala. Det här vi kommer in, säger Robert Nyberg.
Enligt Nyberg har 95 procent av alla bussbolag mindre än fem fordon. Det är främst denna grupp som kommer att bli vinnare i det nya systemet.
– Små aktörer saknar ofta kraft att marknadsföra sig om större aktörer har, säger Robert Nyberg.
- Fakta: Vy Buss AB är Nordens näst största bussbolag med verksamhet i Norge och Sverige. Bolaget omsätter cirka 6 miljarder per år och har cirka 7400 medarbetare, samt cirka 3300 bussar. Vy är ett helägt dotterbolag till Vy group AS som Norges motsvarighet till SJ och vår historia går så långt tillbaka som till 1925.