”Instagram har passerat Google som den första platsen där konsumenter börjar söka resor”
Det nystartade företaget Tripscout, har precis samlat in 10 miljoner dollar i riskkapital. Det bygger på tron att Instagram är nästa stora plats för att sälja resor, ungefär som Google på 2000-talet.
Tripscout är en Chicago-baserad startup som byggt sin framtid kring Instagram-flöden. Idén är att sälja hotellrum, genom ett privat flöde som användare kan komma åt för att få annars oannonserade hotellerbjudanden.
– Att vi har 30 miljoner följare öppnar en helt ny kanal. TripAdvisor behärskade sökmotoroptimering i Googles tidiga dagar. Vi gör det för Instagram, säger Tripscouts vd Konrad Waliszewski till resesajten Skift.
Instagram har en historia av att främja resor, ofta genom influencers som betalas av destinationer för att lägga upp fantastiska turistbilder. Men Tripscout-strategin går utöver det.
Vid lanseringen av sin @hotel Instagram-baserade resebyrå kommer Tripscout att ha tillgång till rabatter på tiotusentals hotell genom partnerskap med Hotelbeds och HotelPlanner. De inkluderar kedjor och oberoende hotell, säger Waliszewki. Användare kan komma åt rabatterna genom att skicka meddelanden på Tripscouts Instagram-konton.
Bland investerarna finns Corazon Capital, som också står bakom hotellsajten RocketMiles och parkeringsappen SpotHero.
– Eftersom mer konsumenttid och uppmärksamhet går till sociala medier, finns det helt klart en möjlighet för nya spelare att ge konsumenterna bättre verktyg, säger Mauricio Prieto, på Travel Tech Essentialist och tidigare marknadschef på onlineresebyrån eDreams Odigeo.
Han menar att sociala medier har underpresterat när det gäller resor på grund av dålig teknik, medan andra kritiker har skyllt på svaga strategier eller varumärkens ovilja att associera sig med galet innehåll på till exempel TikTok.
TripScout byggde upp sin Instagrampublik under Covid-pandemin, genom att betona video och utnyttjade människors nostalgi kring resor när de inte kunde resa.
I Chicago kan exempelvis Tripscout erbjuda rum på Godfrey Hotel från 357,49 dollar, medan Expedia för samma hotell har ett ”medlemspris” på 524 dollar.
Styrkan är Tripscouts massa av följare, som växer med två miljoner per månad, och Waliszewski menar att Instagram har passerat Google som den första platsen där konsumenter börjar söka resor.
När det sker genom vanlig annonsering riskerar erbjudanden att bryta mot Apples integritetspolicy för Instagram. Men med Tripscouts användarbas på 30 miljoner kan de vända sig till slutna användargrupper i stor skala genom privata bokningslänkar.
Techföretaget Curacity har en liknande idé, att ordna rabatter för Instagram-influensers som gör inlägg om reseupplevelser. Företaget säger att det använder data om specifika innehållsskapares målgrupp för att matcha dem med hotell som försöker nå en demografi som deras. Curacity tar 10 procent i provision på bokningar som de kan bevisa att de genererat, långt under priset hos ledande onlineresebyråer.
Curacity har samlat in 7,3 miljoner dollar i riskfinansiering, och har 15 000 innehållsskapare i sitt nätverk.
Text: Janne Sundling