”Så det är tillbaka till den gamla conciergetjänsten som tidigare fanns på många hotell, fast som också kan erbjudas dig när du inte befinner dig i hotellobbyn”
Travel News följer travel tech-entreprenören Magnus Aideborn och hans olika bolag i en serie artiklar. Ett av de lovande uppstartsbolagen heter inDest och kopplar bokningsbart content till flygbolag, onlineresebyråer, resebyråer och hotell. Bakgrunden till konceptet står att finna i hans andra bolag ArrivalGuides, som erbjuder statiskt material, som destinationsguider till kund. ArrivalGuides ägdes ett tag av guidejätten Lonely Planet.
– Men även Lonely Planet hade bara det som kallades statiskt, icke-bokningsbart innehåll, säger Magnus Aideborn.
2015 hade dock Aideborn och Ola Zetterlöf investerat i holländska Tiqets, som erbjöd bokningsbart innehåll till konsument, det vill säga B2C. Holländarna och svenskarna ville bredda affären till B2B2C, men fann tiden för omogen för det då. Tiqets stannade därför kvar inom attraktionsbokningar mot konsument, men det är ett hårt konkurrensutsatt segment, med storspelare som australiensiska Viator (ägda av Trip Advisor), tyska GetYourGuide och italienska Musement (ägda av TUI). B2B2C är en i jämförelse relativt outnyttjad marknad.
– Den stora frågan var varför inga aktiviteter bokades hos de stora onlineresebyråerna, på flygsajterna, eller ens hotellsajterna? För du kan ju åka med SAS till London, och du kan även boka hotell via dem, men inte köpa biljetter till Madame Tussauds genom dem.
Inte för att det inte hade gjorts försök. Många flygbolag hade försökt med white label-content från exempelvis Viator eller GetYourGuide, men även om tekniken funkade tenderade aldrig konsumenten att boka biljetten genom det bolag de reste till destinationen med.
– Vi såg att det fanns en motsättning mellan flygbolagets eller onlineresebyråns varumärke och den här typen av produkt. Om du ska flyga till London och bland annat gå på Madame Tussauds är inte det första som poppar upp i ditt huvud att du ska gå in i SAS app och boka biljetten dit.
Nyckeln till inDest är att resenärer bokar saker att göra, restauranger och annat först när de har anlänt till destinationen. Enligt Google väljer nämligen 85 procent av alla fritidsresenärer aktiviteter att göra först när de har anlänt till sin destination. De stora reseoperatörerna har ingen fungerande möjlighet att sälja produkter till sin resenär när hen anlänt till destinationen. Mejl fungerar dåligt, och operatörernas appar används inte på destinationen.
Istället tar resenären vanligen upp sin mobil och ringer eller googlar fram biljetter, ofta genom just Viator eller GetYourGuide (som vanligen är högre sökmotorrankade än hemsidan för attraktionen i sig). Problemet som Magnus Aideborn såg var emellertid att det brukar finnas så många sorters produktval på dessa sidor – inträdesbiljett med eller utan guide, med eller utan hörlurar och så vidare.
– Så då byggde vi upp inDest, som i bakänden har integrerats mot alla de stora sajterna som Viator, GetYourGuide, Musement och så, inklusive mot restauranger. I framkant har vi sedan byggt upp ett system i en AI-algoritm som används som en chattbott, för att hitta exakt de saker som varje specifik resenär är intresserad av.
Magnus Aideborn förklarar resultatet genom att exemplifiera med SAS som kund till inDest. När man som passagerare på flyget till London anlänt till Heathrow skickar SAS då ett sms eller WhatsApp-meddelande i stil med: ”Hej, välkommen till London! Hoppas du har haft en bra flygtur. Vill du se våra urval på saker att göra i London?”. Om man trycker på sms:et öppnas en chattbott som frågar vad man är sugen på, såsom attraktioner, stadsturer, restaurangbesök eller något annat. Den kan också fråga andra saker som till exempel om man reser med barn för att erbjuda barnvänliga produkter.
Om man väljer museer presenteras man som besökare för ett urval med några av de populäraste museerna som är tillgängliga just nu, inklusive en bokningsknapp. Urvalet görs med hjälp av en AI-algoritm, och baseras på bästa priser, bäst rating och bästa recension. Till skillnad från de stora bokningssajternas alternativflora listar inDest i princip bara en produkt hos varje attraktion. Efter lunch skickas ett till sms ut, med exempelvis en fråga om man har några middagsplaner och vill se SAS förslag på restauranger i olika prisklasser.
Data kring passageraren är inlagd enligt GDPR-regler; endast SAS har tillgång till den. Betalströmmarna följer en så kallad revenue sharing-modell, där SAS erbjuds systemet gratis, inDest tar kostnaden för all kommunikation mot kund och delar på kommissionen för bokningen med SAS.
– Så vi har ett system som vi ger bort gratis, och vi ger dem också betalt för alla kunder som bokar någonting.
Så vad är haken?
– Vi går ut med det här nu, och det gynnar även vårt tidigare bolag ArrivalGuides. De har en massa kunder som licensierar content i dagsläget, men det är ju statiskt content, inte bokningsbart.
Tanken är att man ska kunna använda inDest för att gå ut till ArrivalGuides kunder och potentiella leads och även erbjuda bokningsbart innehåll. En stor anledning till det är till exempel för ett flygbolag att ge mervärde för sina passagerare.
– För om man tittar på flygbolagen, och resebranschen i stort, tjänar de inga jättepengar idag. De behöver ha en marginalhöjare och ge dig som kund anledning att åka med dem. Och detta kostar dem ju inte någonting, men skapar omedelbart en pengaström in.
Samma resonemang kan användas för onlineresebyråerna och hotellkedjorna, som alla slåss mot vikande marginaler och försöker erbjuda merförsäljning genom choklad eller champagne på rummet och liknande. Här kan inDests erbjudande bli intressant.
– Så det är tillbaka till den gamla conciergetjänsten som tidigare fanns på många hotell, fast som också kan erbjudas dig när du inte befinner dig i hotellobbyn, säger Magnus Aideborn.
inDest ägs för närvarande till 80 procent av Aideborns och Zetterlöfs investmentbolag Lion Ventures och till 20 procent av inDests ledning. Just nu är de ute och söker delägare eller ytterligare partners till Lion Ventures som vill vara med och bygga gruppens företag ännu större.
JOAKIM RÅDSTRÖM