”Vårt mål är att bygga ett miljardföretag”
Travel News har fått titta på en beta-version av Vicity, och det är mycket imponerande. Med stöd av din tidigare data från exempelvis Google eller Facebook vet appen vem du är och vad du troligen tycker om. Den ger dig rekommendationer och tips på restauranger, upplevelser och hotell. Det finns även en funktion där appen ger dig ett helt program för till exempel en weekendvistelse i Stockholm, New York eller andra städer. Bilderna och filmerna är overkligt snygga och flyter fram lika sömlöst som hos TikTok eller Instagram.
15 000 personer har fått testa appen och de tillbringar i snitt minst fem minuter i Vicity.
Vi återkommer till hur appen ska bli en miljardindustri. Men först några ord om grundaren Michael Sullivan. Han pratar vårdad skånska efter en uppväxt på Österlen och i Malmö. Gymnasiet avklarades på Petriskolan i Malmö med inriktning foto och grafisk design. Efter en praktikplats på Kvällsposten blev det en anställning redan som 17-åring.
– Då fick jag egna nycklar till skolan så att jag kunde komma och gå som jag ville, säger Michael Sullivan när vi ses på rum 640 på Hotel Diplomat.
Senare på dagen ska han träffa framtida investerare här. Vem de är vill han förstås inte avslöja.
– Då får du ett jättescoop, men då kanske allt rasar allt för mig, säger Michael Sullivan.
Uppväxten tillbringades även en hel del på Mallorca, där stora delar av släkten bor. Namnet Sullivan införskaffade familjen på sent 1800-tal eftersom anfadern var anglofil. Han ägde en fastighet på Grev Turegatan i Stockholm där han drev en tobaksbutik. Ja, det finns spår av denna entreprenörs anda även i Michael Sullivans uppenbarelse.

Efter några år flyttade Michael till Barcelona och startade en reklambyrå. Det började med att han gjorde en cityguide med karta till Barcelona. Den döptes till Metropolis, vilket även blev den nya reklambyråns namn. Snabbt fick han uppdrag i hotellnäringen och började göra appar till bolag som LVMH, Sofitel, och Marriott.
– Vi arbetade med att bygga hotell- och lifestyle-brands. Jag hade över 200 resdagar per år. Varje gång jag kom till en stad ville jag ha tips på det bästa för mig, men det fanns ingen tjänst för detta. Du kan inte lita på de flesta reseappar idag, för de vill bara sälja något till dig. Företag kan alltid köpa sig in på listan, även i de organiska tipsen. Det ska du aldrig kunna göra hos oss, säger Michael Sullivan och ser mycket nöjd ut i sin svarta keps.
2016 sålde han sin reklambyrå och då var tanken att sjösätta Vicity. Men istället blev det arbete som Head of Brand Experience på konsultfirman Accenture.
Det tog några år innan han återvände till drömprojektet. Michael har två partners i projektet: Emelina Nyqvist, som är strateg med bas i London, och Daniel Karlström, som är teknisk chef. Han har sin bas i Kambodja. Där har han med sju tekniker byggt appen och speciellt algoritmen som ligger till grund för alla tips.
– Det är 47 miljoner datapunkter bakom systemet. Det är recensioner, betyg, resemagasin, bloggar, medier och allt som händer i sociala medier. Vi kan på det sättet utesluta fejkade recensioner. Det är wisdom of the crowd. Vi tar bort 90 procent av utbudet och ger dig bara exakt det som du vill ha… och lite till som du inte ens visste att du tyckte om.
Idag kan användare bara matcha in i systemet med Google och Facebook. Men snart ska du även kunna förbättra din upplevelse med data från TikTok, X och andra sociala plattformar.
– Det som är unikt med oss är att vi ger dig personliga tips utifrån vem du är. Det är det ingen annan i världen som gör. Vi vet också när det är som mest folk vid Eiffeltornet, så då slussar vi inte dig dit utan när det är mindre trängsel.

I appen finns kartor, bilder och texter. Samtliga är skapade av AI. Vicity är backas av Google Cloud for Startups, vilket ger dom möjligheter som inte är tillgängliga för alla. Man kommer även att kunna få tips via en AI-agent med skräddarsytt innehåll.
Innehållet och upplevelsen i appen känns premium, men vill du ha budgettips är det bara att skriva in detta i appen eller förstås bara prata med den direkt rakt in i systemet.
Det råder ingen tvekan om att Michael är nöjd med sin produkt.
– Jag har arbetat med user experience och front-end hela mitt liv och vet att det måste finnas en stickiness. Just nu har vi en beta med 22 städer, men det tar oss bara ett dygn att sätta upp en ny destination.
Förra veckan presenterade Michael Sullivan sin produkt på eventet Tech Arena i Strawberry Arena. Det gav många nya beta-testare, men även flera möten med potentiella investerare.
– Vi har redan fått bud om uppköp, men vårt mål är att bygga ett miljardföretag.
Men hur ska Vicity tjäna pengar?
-Ett svar är genom hotellreservationer. Vill du boka ett rum skickas du idag till Expedia vilket ger en provision på några procent på din reservation. Vicity kommer även att ha annonser på sidan, men hotell och restauranger kommer inte att kunna köpa sig räckvidd och bokningar. Det finns även planer på en SaaS modell och ett eget lojalitetsprogram.
– Men det ska alltid vara gratis för användarna att besöka Vicity.
Till sommaren planerar Vicity att go live och målet är klart: världens bästa reseapp.