”Vi räknar med att fördubbla personalen i vårt betalningsteam i slutet av nästa år jämfört med 2021”
När resandet tar fart igen har resebranschen också möjlighet att bygga om och förnya. Och här är fintech det kanske hetaste området.
Enligt en studie gjord på Amadeus uppdrag sågs Fintech och nya betalningslösningar ha hög prioritet av 9 av 10 svarande. 80 procent av reseföretagen uppgav att de under 2022 planerar att matcha eller gå över 2019 års investeringar. 50 procent planerar att öka investeringarna.
Amadeus-rapporten ’Travel fintech investment trends’ baseras på svar från 70 seniora ledare från stora flygbolag och resesäljare.
Det reseföretagen förväntar sig att investera under 2022 vill de ska resultera i alternativa betalningsmetoder (61 procent), starkare kundautentisering (46 procent) och kontroll mot bedrägeri (44 procent) som de tre högsta prioriteringarna.
Men andra funktioner som också efterfrågas är bland annat prissättning i fler valutor (34 procent) och återbetalningshantering (31 procent). Fast kryptobetalningar var en angelägenhet enligt bara 14 procent av de svarande.
– Fintech sticker ut som ett område inom resebranschen där du kan tillhandahålla nya mervärdestjänster som ger intäkter, samtidigt som de förbättrar resenärens upplevelse. Det är därför företag kanaliserar knappa resurser i denna riktning och Amadeus investerar mycket också. Vi räknar med att fördubbla personalen i vårt betalningsteam i slutet av nästa år jämfört med 2021, säger David Doctor, Executive Vice President of Payments, Amadeus.
Undersökningen genomfördes online under första kvartalet 2022 med ledare på mer än 70 stora flygbolag och resebyråer.